Sökning: "Working methods in mathematics teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden Working methods in mathematics teaching.

  1. 1. Att bemästra matematikångest : En djupdykning i gymnasiala lärares uppfattningar och framgångsrika strategier för att motverka matematikångest hos elever på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sofi Bornlid; Ebba Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Matematikångest; Strategier; Motverka; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att undersöka gymnasiala yrkesverksamma matematiklärares uppfattningar om matematikångest, dess orsaker och de strategier de använder för att motverka elevers matematikångest. Genom en kvalitativ intervjustudie har data samlats in från åtta matematiklärare. LÄS MER

  2. 2. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dragana Tomic Karlsson; [2023]
    Nyckelord :technology; handicraft; discourse analysis; elementary school; curriculum; the physical environment; teknik; slöjd; diskursanalys; grundskolan; kursplan; den fysiska miljö.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER

  3. 3. Matematik med kroppen som verktyg : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av matematik och arbete med matematiska begrepp med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jakob Kaugesaar; Anton Kjellman; [2023]
    Nyckelord :Variatoner; Undervisning; Matematiska begrepp; De yngsta barnen; Kroppsligt lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to focus on toddlers' mathematical learning by capturing preschool teachers' different thoughts about it and how they work. The study aims to shed light on preschool teachers' thoughts about and work with mathematical concepts in teaching with the toddlers. LÄS MER

  4. 4. Hur matematiklärare anpassar undervisningen för elever med adhd : En kvalitativ studie om matematiklärares pedagogiska innehållskunskap och arbete med anpassningar för att möta elever med adhd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Angelica Ylinenjärvi; [2023]
    Nyckelord :Adhd; mathematics teaching; PCK; relational perspective; strategies; working methods; Adhd; arbetsmetoder; matematikundervisningen; PCK; relationellt perspektiv; strategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att matematiklärares kunskaper om adhd är låg och att det finns flera utmaningar att bemöta i matematikundervisningen hos elever med diagnosen. Den aktuella studien eftersträvar att belysa hur verksamma matematiklärare bemöter elever med diagnosen adhd, vilka strategier och metoder som fungerar och vilka utmaningar som finns i klassrumsundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande och dess inverkan på matematiska prestationer och resonemangsförmåga under grundskolans tidiga år. : En systematisk litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Glittmark; Frida Hansen; Elinor Filén Wessberg; [2023]
    Nyckelord :mathematics; cooperative learning; reasoning; problem solving; matematik; kooperativt lärande; resonemang; problemlösning;

    Sammanfattning : This systematic literature review aimed to investigate what previous research showed regarding cooperative learning methods on students' performance and reasoning skills in mathematics. This is because international surveys such as the Program for International Student Assessment (PISA) and Trends In International Mathematics and Science Study (TIMSS) have shown low results. LÄS MER