Sökning: "World of Warcraft"

Visar resultat 1 - 5 av 108 uppsatser innehållade orden World of Warcraft.

  1. 1. Alver, trolldom och blödiga bögar : En analys av queera karaktärer och heteronormativitet i World of Warcraft och dess sidolitteratur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Valdemar Linhem; [2023]
    Nyckelord :world of warcraft; queerteori; spellitteratur; heteronormativitet; world of warcraft; queer theory; game literature; heteronormativity;

    Sammanfattning : This paper aims to analyse heteronormativity and queer characters in the game World ofWarcraft and its accompanying literary works Exploring Azeroth: The Eastern Kingdoms,Shadows Rising, and ”Terror by Torchlight” by comparing how they differ between the gameand the books. To accomplish this, the paper focuses on the characters Flynn Fairwind andMathias Shaw and their budding relationship. LÄS MER

  2. 2. The Most Boring Game in the World : A study of World of Warcraft as a means for social interactivity within an enclosed group

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Ludvig Stone; [2023]
    Nyckelord :Gaming; Ethnography; Political Discourse Theory; Logics Approach; Social Gaming; World of Warcraft; Com-munities; MMO; Multiplayer Gaming; Digital Humanities;

    Sammanfattning : Gaming as an activity possesses many different facets (Sköld 2018: 134). One important yet relatively underexplored is the social facet, how the act of gaming is impacted by social rules and codes. Previous research on the topic is relatively limited and mainly performed retroactively on older game communities. LÄS MER

  3. 3. ATT SPELA EN ROLL : Emergenta narrativ och immersion för rollspelande i World of Warcraft

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Cecilia Kamf; [2023]
    Nyckelord :World of Warcraft; rollspel; immersion; emergenta narrativ;

    Sammanfattning : Vilka medel använder sig spelarna av för att uppnå immersion, samt skapa emergenta narrativ när de rollspelar i World of Warcraft? 165 rollspelare i World of Warcraft svarade på en enkät med frågor som kretsade kring deras rollspelsvanor, samt vilka medel de använde för att rollspela och skapa immersion. Arbetet tar avstamp i Linderoths (2012) studie där han observerade en rollspelsguild i World of Warcraftunder tio månader, men utvecklar också studien vidare. LÄS MER

  4. 4. “I want to steal that car! -Oh no, just another impulse from a video game” : En kvantitativ enkätstudie om svenska tv-spelares upplevelse av Game Transfer Phenomena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Game Transfer Phenomena; cyberpsychology; ludology; video games; Game Transfer Phenomena; cyberpsykologi; ludologi; tv-spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om och hur svenska tv-spelare från olika Facebook-forum har upplevt Game Transfer Phenomena. GTP är ett fenomen där tv-spelens värld påverkar tv-spelarna efter att de slutat spela. Utifrån psykologen Angelica B. LÄS MER

  5. 5. Riktiga känslor i påhittade världar : en analys av sociala interaktioner inom MMORPG-spel

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johan Martelius; Malte Montelius; [2022]
    Nyckelord :Normer; Identitetsskapande; Eskapism.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : “Riktiga känslor i påhittade världar” En analys av sociala interaktioner i MMORPG-spel är skriven av Johan Martelius och Malte Montelius, på institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet. MMORPG-spel har sen dess premiär på spelmarknaden samlat en mycket stor publik. LÄS MER