Sökning: "Yngve Andersson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Yngve Andersson.

  1. 1. "Tillsammans med minnet av natten": En transtextuell studie av Tage Aurells "Sommarspel"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Linus Ljungström; [2013]
    Nyckelord :Tage Aurell; hyper-architextuality; intertextuality; hypertextuality; Beata Agrell; Pär-Yngve Andersson; Sköna Helena; David and Batsheba; David and Goliath; Dan Andersson; realism; modernism; Gérard Genette; Nya berättelser; Sommarspel ; transtextuality; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This study uses Gérard Genettes theories on transtextuality in an attempt to open up the meaning of Tage Aurell's (1895–1976) "Sommarspel" from the short story collection Nya berättelser (1949). The relations between the short story and earlier texts, such as the biblical myths about David and Goliath, and David and Batsheba; a poem by Dan Andersson; and an excerpt from the operetta Sköna Helena (La belle Hélène) by Offenbach, are analyzed. LÄS MER

  2. 2. Lust och motivation i textilslöjden : utifrån lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Emelie Andersson; Karolina Yngve; [2013]
    Nyckelord :grundskolan; gymnasiet; slöjd; textilslöjd; lust; motivation; flow; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra vilka uppfattningar lärare och elever har om lust och motivation i textilslöjden. Forskning visar att slöjd upplevs som ett lustfyllt ämne och att lustfyllda situationer påverkar elevers inlärning och utveckling positivt. LÄS MER

  3. 3. Läroböckernas stöd för arbetet med genrer i svenska för tidigare åldrar.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Liv Hallberg; Cecilia Andersson; Cecilia Yngve; [2008]
    Nyckelord :Genre; läs- och skrivutveckling; styrdokument; lär;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie är att granska ett urval av läroböcker inom svenska för tidigare åldrar(år1-6) vad gäller elevers och lärares möjlighet att arbeta med skrivutveckling inom olikagenrer. För att uppnå vårt syfte har vi arbetat utifrån följande frågeställningar: 1. LÄS MER