Sökning: "Yrkesetik skola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Yrkesetik skola.

  1. 1. Etik i specialpedagogers praktik. 22 specialpedagogers erfarenheter av och reflektioner kring etiska konflikter och dilemman i grundskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; [2023-11-08]
    Nyckelord :etiska konflikter och dilemman; professionsteori; etiska principer; yrkesetik; moralisk stress;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden som ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken, för att såväl beakta behovet av en explicitgjord yrkesetik liksom undersöka fenomenet moralisk stress i relation till yrkesrollens funktion och uppdrag. Syftet preciseras genom följande forskningsfrågor: Vilka etiska konflikter och dilemman möter specialpedagoger i den dagliga praktiken? Vilka etiska principer ställs mot varandra? Vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är etisk teori samt professionsteori och för studien relevanta begrepp inom detta forskningsfält; jurisdiktion, auktorisation och autonomisering. LÄS MER

  2. 2. Yrkesetik i teori och praktik : En fokusgruppsstudie av lärares yrkesetiska praktik i relation till de yrkesetiska principerna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Jimmi Kjellberg; [2019]
    Nyckelord :Etik; yrkesetik; Colnerud; eleven i centrum; yrkesetiska principer; skola; pedagogik;

    Sammanfattning : I min uppsatsskrivning har jag utgått ur en explorativ ansats där fokusgruppsintervjuer har använts som en metod för materialinsamling. Med hjälp av fokusgrupper vill jag lyfta fram och se hur yrkesetiska principerna i yrkesrådet syns i praktiken enligt professionella lärare. LÄS MER

  3. 3. Varför är du brun? : Relation fritidshemslärare-elev i ljuset av normer, maktperspektiv och ledarskap som leder till agerande

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Daniel Mohseni-Tabrizi; Ramona Hjelte; [2016]
    Nyckelord :Leisure-time Teacher; Regulation documents; Authority perspective; Intercultural leadership; Norm-critical pedagogy; Fritidshemslärare; Styrdokument; Maktperspektiv; Interkulturellt ledarskap; Normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vår essä är att undersöka situationen för fritidshemslärare med utländsk bakgrund inom svensk skola. Vi har fokuserat på situationer då elevers ifrågasättande av att de avviker från normen på grund av att deras hudfärg. LÄS MER

  4. 4. ”När halva terminen har gått, då tänker man att tur att det finns pys” – en kvalitativ intervjustudie om hur undantagsbestämmelsen fungerar i praktiken

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erika Ståhl; Linnea Bengtsson; Catrine Andersson; [2015]
    Nyckelord :Undantagsbestämmelsen; Betygsättning; Likvärdighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att, med hjälp av kvalitativ intervjustudie och i relation till Ulf P. Lundgrensvidareutveckling av ramfaktorteorin och Gunnar Bergs frirumsmodell samt relevanta undersökningar ochstudier, undersöka vilka erfarenheter lärare, specialpedagoger och skolledare som arbetar inom den enhet igymnasieskolan vars elevunderlag till övervägande del består av elever i behov av särskilt stöd, har, samt derasupplevelser av hur undantagsbestämmelsen fungerar i praktiken. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers förhållningssätt till anmälningsplikten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Uno Kling; [2014]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; lärares yrkesetik; samverkan; juridik för pedagoger;

    Sammanfattning : Jag har i denna studie genomfört intervjuer med pedagoger kring hur deras förhållningssätt till anmälningsplikten är. Anmälningsplikten grundar sig i socialtjänstlagen och innebär att man i verksamheter som arbetar med barn ska anmäla vid misstanke om att barnet far illa. LÄS MER