Sökning: "Yrkesförberedande"

Visar resultat 16 - 20 av 345 uppsatser innehållade ordet Yrkesförberedande.

  1. 16. Gymnasieelevers tankar inför framtiden : En kvalitativ studie om gymnasieelevers förväntningar på livet efter studenten och vad som styr deras val

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Berglund; Lisa Häger; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; Swedish school; structure; agency; future plans;

    Sammanfattning : Secondary school is not mandatory in Sweden, although the majority of adolescents choose to attend this level of education. The secondary school in Sweden offers programs that prepare students for either work or university. The university programmes are designed to make the students prepared for higher education after their graduation. LÄS MER

  2. 17. Gymnasieprogram till följd av samhällsklass? : En jämförande kvalitativ studie om hur social klass och genusproblematik legitimerar individers olika val

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Olsson; Nathalie Raita; [2023]
    Nyckelord :social klass; genus; gymnasieval;

    Sammanfattning : Detta är en jämförande studie vilken undersöker hur social klass och kön tas i uttryck i elevers val av gymnasieprogram och hur dessa skiljer sig mellan två valda samhällsklasser. De valda samhällsklasserna är arbetarklass och övre medelklass och syftet med studien är att se hur valet speglas av individers klassbakgrund och kön samt hur det tas i uttryck i respektive grupp. LÄS MER

  3. 18. Ämnesspråk i svenskämnet : En fallstudie av tre gymnasielärares attityder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rasmus Stahlin; Elin Lindström; [2023]
    Nyckelord :Ämnesspråk; gymnasielärare; attityder; bedömningspraktiker; studieförberedande program; yrkesförberedande program;

    Sammanfattning : Ett gemensamt ämnesspråk mellan lärare och elev är en förutsättning för att kunna samtala med ämnesspecifika ord, begrepp och termer inom ett visst område. Svenskämnets specifika språk ligger till grund för undervisnings- och bedömningspraktiker. LÄS MER

  4. 19. Skrivaktiviteter och möjliga skrivdiskurser i Svenska 1, på två av gymnasiets yrkesförberedande program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jenny Edlund; [2022-03-23]
    Nyckelord :writing teaching; writing education; writing skills; writing discourse; vocational programmes;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of the thesis's study is to map and analyze the activities for writing that student encounter during a school year in Swedish 1, in two different classes, on two different vocational preparation programs in high school: The construction programme and the Children's and Leisure Programme. Furthermore, the aim is to investigate possible writing discourses which can be distinguished in the writing activities students encounter. LÄS MER

  5. 20. Från början till slut : En jämförande intervjustudie om hur svensklärare resonerarom och motiverar litteraturundervisning på studie- och yrkesförberedande gymnasium

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Angelica Westerlund; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsning; studieförberedande gymnasium; yrkesförberedande gymnasium; urval;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and compare the motivations and justificationsof teachers of Swedish concerning the teaching of fiction and other longer texts inSwedish 1 at vocational and college preparatory schools. The study aims to answer thefollowing questions: (1) What are the motivations Swedish teachers have concerning theteaching of fiction, and (2) How do teachers of Swedish justify their selection ofmaterials used to teach fiction and other longer texts in vocational and collegepreparatory upper secondary schools? To investigate what motivates teachers ofSwedish concerning the teaching of fiction and other longer texts, and to investigate howteachers justify their selection of materials for such teachings, semi-structured in-depthinterviews were conducted. LÄS MER