Sökning: "Yrkespraktik"

Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade ordet Yrkespraktik.

  1. 11. “Att få alla att läsa, det är en utmaning” : Sex lågstadielärares uppfattningar om sin undervisning för att motivera läsning och stimulera elevers läsintresse

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva Hedmark; [2022]
    Nyckelord :läsintresse; läsmotivation; autonomistödjande undervisning; lärares arbetssätt; hinder;

    Sammanfattning : Att barns intresse för läsning har minskat i Sverige under de senaste decennierna uppmärksammas brett i samhället och sammankopplas ofta med elevers läsundervisning. I föreliggande studie utgör elevers minskande läslust, i relation till skolans initiala läsundervisning, problembakgrund. LÄS MER

  2. 12. ”Varför skulle jag inte hjälpa till” : Det demokratiska uppdraget och hur det formar folkbibliotekariers yrkespraktik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Folkbibliotekarier; demokrati; stress; utbrändhet; styrdokument; yrkespraktik;

    Sammanfattning : This thesis is about the definition of the public librarian’s profession and how they are affected by stress. Six public librarians were interviewed over the video-chat program zoom during the 2021-summer. LÄS MER

  3. 13. Litteraturundervisning är så mycket mer än bara böckerna vi läser : En fenomenografisk studie av lärarstudenters uppfattningar om litteraturundervisningens syfte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johan Romlid; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; litteraturdidaktik; reparativ läsning; svensklärarstudent;

    Sammanfattning : Lärarstudenter som utbildar sig till ämneslärare i svenska möter under sin utbildning flera olika perspektiv på litteraturundervisning. Inom lärarutbildningen så legitimeras litteraturundervisningen på olika sätt beroende på litteraturvetenskapliga och litteraturdidaktiska utgångspunkter. LÄS MER

  4. 14. Den levda tråkigheten : En fenomenologisk undersökning av hur tråkighet kommer till uttryck i lärarvardagen

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Jennie Plate Blomberg; [2021]
    Nyckelord :boredom; boredom studies; boredom-fatigue; practical knowledge; teacher; lived experience; phenomenology; Heidegger; tråkighet; tråkighetsstudier; tråkighetsutmattning; praktisk kunskap; lärare; levd erfarenhet; fenomenologi; Heidegger;

    Sammanfattning : Detta är ett essäistiskt försök att fånga den flyktiga tråkigheten. Med fenomenologin som grund undersöks lärarens levda erfarenhet av tråkighet och hur den kommer till uttryck i hennes yrkesvardag. LÄS MER

  5. 15. Att testa sig fram : En vetenskaplig essä om modersmålslärarens roll i klassrummet i en digitaliserad värld

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Voropai Olga; [2021]
    Nyckelord :mother tongue teaching; practical knowledge; authority; digitization; modersmålsundervisning; praktisk kunskap; auktoritet; digitalisering;

    Sammanfattning : In this scientific essay I am describing and analysing the digital challenges in the classroom which lead to situations where the students take the role of a teacher leading to a situation which may challenge the teacher's authority. By implementing theories about teaching and practical knowledge I am evaluating the meaning of the teachers role in the nowadays more digital classroom from the perspective of a mothers tongue teacher, doing so by  evaluating my own experiences and through interviews with other teachers and reflections of existing research literature. LÄS MER