Sökning: "Yrkespraktik"
Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade ordet Yrkespraktik.
11. “Att få alla att läsa, det är en utmaning” : Sex lågstadielärares uppfattningar om sin undervisning för att motivera läsning och stimulera elevers läsintresse
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Att barns intresse för läsning har minskat i Sverige under de senaste decennierna uppmärksammas brett i samhället och sammankopplas ofta med elevers läsundervisning. I föreliggande studie utgör elevers minskande läslust, i relation till skolans initiala läsundervisning, problembakgrund. LÄS MER
12. ”Varför skulle jag inte hjälpa till” : Det demokratiska uppdraget och hur det formar folkbibliotekariers yrkespraktik
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : This thesis is about the definition of the public librarian’s profession and how they are affected by stress. Six public librarians were interviewed over the video-chat program zoom during the 2021-summer. LÄS MER
13. Litteraturundervisning är så mycket mer än bara böckerna vi läser : En fenomenografisk studie av lärarstudenters uppfattningar om litteraturundervisningens syfte
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Lärarstudenter som utbildar sig till ämneslärare i svenska möter under sin utbildning flera olika perspektiv på litteraturundervisning. Inom lärarutbildningen så legitimeras litteraturundervisningen på olika sätt beroende på litteraturvetenskapliga och litteraturdidaktiska utgångspunkter. LÄS MER
14. Den levda tråkigheten : En fenomenologisk undersökning av hur tråkighet kommer till uttryck i lärarvardagen
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Detta är ett essäistiskt försök att fånga den flyktiga tråkigheten. Med fenomenologin som grund undersöks lärarens levda erfarenhet av tråkighet och hur den kommer till uttryck i hennes yrkesvardag. LÄS MER
15. Att testa sig fram : En vetenskaplig essä om modersmålslärarens roll i klassrummet i en digitaliserad värld
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : In this scientific essay I am describing and analysing the digital challenges in the classroom which lead to situations where the students take the role of a teacher leading to a situation which may challenge the teacher's authority. By implementing theories about teaching and practical knowledge I am evaluating the meaning of the teachers role in the nowadays more digital classroom from the perspective of a mothers tongue teacher, doing so by evaluating my own experiences and through interviews with other teachers and reflections of existing research literature. LÄS MER