Sökning: "Ystads Allehanda"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Ystads Allehanda.

  1. 1. Bildligt talat – En studie om hur tidningar kan använda strategier inom videojournalistik för att tillfredsställa användarnas behov

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lovisa Björkman; Mathea Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :Tidningar; Digitalisering; Videojournalistik; Tillfredsställelse; Användarbehov; Strategi; Användarteorin; Kommunikationsprocessen; MAIN-modellen; COMMAP-modellen;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för vilka strategier inom videojournalistik som dagstidningar kan använda för att tillfredsställa användarnas behov och förväntningar. Studien genomfördes genom att använda aktuell forskning, kvalitativ datainsamling och innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Konstruktionen av invandring och invandrare -En kritisk diskursanalys av artiklar i Västerbottens-Kuriren och Ystads Allehanda maj-september 2018

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Ekstrand; Alva Hall; [2019]
    Nyckelord :Discourses; immigration; immigrants; media; news media; Västerbottens-Kuriren; Ystads Allehanda;

    Sammanfattning : In recent years, Sweden together with big parts of Europe have become more political right-oriented than before. Compared to previous years, the support for the Swedish Democrats increased significantly in the parliamentary election in 2018, and there were major regional differences. LÄS MER

  3. 3. Bild som bild i en föränderlig mediebransch? : En kvantitativinnehållsanalys om spetskompetens och multikompetens

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Patricia Ståhl; Marielle Dahlström; [2017]
    Nyckelord :Multijournalistik; bildjournalistik; multikompetens; fotografer; multijournalister; lokaltidning;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Mediebranschen i dag är under förändring bland annat till följd av att tidningar blir allt mer koncernstyrda och ekonomifokuserade. Därmed förändras anställningsformerna på många tidningar från att vara inriktade på spetskompetens till att inriktas mot multikompetens, detta för att spara in pengar på resurser. LÄS MER

  4. 4. Sverigedemokraterna i valrörelsen 2014 : En jämförande studie av 10 tidningars rapportering och gestaltning av partiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Erik Hugo; Olle Sidvall; [2015]
    Nyckelord :Sverigedemokraterna; gestaltning; rapportering; kvantitativ innehållsanalys; valrörelse;

    Sammanfattning : Sedan Sverigedemokraternas inträde i den politiska debatten har det diskuterats hur medierna ska bemöta partiet. I ett brev från Jimmie Åkesson till chefredaktörer runt om i landet i samband med valet 2010 vädjade han att Sverigedemokraterna skulle bli behandlat som övriga partier. LÄS MER

  5. 5. Från patient till kund : en analys av nyliberalismens närvaro i den mediala diskursen kring sjukvård

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Johanna Gafvelin; Julia Lundqvist; [2013]
    Nyckelord :Jounalistik; makt; marknad; press; privatisering; sjukvård; språk; vinst;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om och hur nyliberalismen återspeglas och reproduceras i svensk press, detta i samband med utförsäljningen av den svenska sjukvården. Vi har undersökt två sjukvårdsdebatter under två olika tidsperioder för att få syn på hur ord och idéer förmedlas i den språkliga diskursen i de undersökta tidningarna. LÄS MER