Sökning: "Yvonne Sandberg"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Yvonne Sandberg.

  1. 1. Mannen och skulden : En genusteoretisk studie om hur offer och gärningsman representeras i nyhetsmedias rapportering av fallet Kulturprofilen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lovisa Biwall Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Gender; Representation; Critical Discource Analysis; Expressen; Rape; Genus; Representation; Kritisk diskursanalys; Expressen; Våldtäkt;

    Sammanfattning : The man and the blame – A gender theoretical study of how the victim and the perpetrator are represented in Expressen’s reporting of rape during the trial against Kulturprofilen Jean-Claude Arnault. The theoretical frame of this study is Joan W. LÄS MER

  2. 2. "Medan detta nya fruktansvärda hände i Kramfors, stod mamma i köket och putsade prästgårdssilvret" : hushållssysslor som hemmets rumsliga praktiker. Thorvall, Johansson och Sandberg

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sara Pärsson; [2015]
    Nyckelord :domesticity; homemaking; spatial practice; spatial reading; Kerstin Thorvall; Elsie Johansson; Kristina Sandberg; Henri Lefebvre; 20th century Sweden; housewives; Kerstin Thorvall; Elsie Johansson; Kristina Sandberg; hushållsarbete; hushållssysslor; rumsliga praktiker; praktiker; Henri Lefebvre; rumslig läsning; hem; husmor; husmödrar; Yvonne Hirdman; genus; Sverige; folkhemmet;

    Sammanfattning : This thesis is a study of spatial practice and literary depictions of homes in novels by Elsie Johansson, Kerstin Thorvall and Kristina Sandberg. The theoretical perspective is based on Henri Lefebvre´s view on social space, and on the concept of spatial practice. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan – En kvalitativ studie om tankar kring förskolans möjligheter att främja flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Vibeke Johnson; Yvonne Sandberg; [2014]
    Nyckelord :Flerspråkighet. Språkutveckling. Demokrati. Interk;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera hur förskollärare tänker kring flerspråkiga barns utvecklande av svenska ochmodersmål samt introducera förslag på hur förskolor kan vidareutveckla arbetet med flerspråkighet, utifrån deförutsättningar som förskollärarna i studien beskriver. De frågeställningar som vi besvarar är: Vilka olika tankesättuttrycker förskollärare kring förskolans hinder och möjligheter att utveckla flerspråkiga barns svenska ochmodersmål? Vilka möjligheter kan vi se att förskollärarna i vår studie har att utifrån sina förutsättningar arbeta föratt utveckla barns svenska och modersmål? Metoden för att undersöka förskollärarnas tankesätt var kvalitativasamtalsintervjuer som genomfördes med nio förskollärare på fyra olika förskolor. LÄS MER