Sökning: "årskurs 7-9"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden årskurs 7-9.

  1. 1. Strategier för kreativitet : En kvalitativ undersökning om bildlärares kreativitetsgenerering i grundskolans senare år

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Henrik Frank; [2023]
    Nyckelord :Kreativitet; bildämnet; bildlärare; sociokulturell teori; kreativa strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur bildlärare, verksamma i grundskolans årskurs 7–9, ser på kreativitet generellt och specifikt på elevers kreativitet i bildundervisning, samt vilka strategier bildlärare säger sig använda för att stimulera elevernas kreativa utveckling i bildundervisningen. Urvalet för denna studie är fem högstadielärare som undervisar i bildämnet på olika högstadieskolor i Sverige. LÄS MER

  2. 2. ”The West and the Rest” : Nationell identitet i bildläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nord; [2023]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Diskurs; Eurocentrism; Konsthistoria; Läromedel; Makt; Vithet; Visuell kultur;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie är hur normativa beskrivningar av konsthistoria i ett bildläromedel riskerar att reproducera historiska och nutida föreställningar om skillnader mellan ”vi” och ”de andra”. Syftet med studien är att undersöka vilka diskurser om vithet och eurocentrism i bildämnet som synliggörs i läromedel samt att utmana hegemoniska diskurser om vithet och eurocentrism. LÄS MER

  3. 3. Hip-hop i grundskolan : Ett kulturellt fenomen som undervisningsinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Magnus Jonsson; [2023]
    Nyckelord :hip-hop; music education; music teacher; elementary school; cultural phenomenon; hip-hop; musikundervisning; musiklärare; grundskola; kulturellt fenomen;

    Sammanfattning : Detta är ett fenomenografiskt arbete som har undersökt hur musiklärare som undervisar i årskurs 7-9 på grundskolor i Stockholm upplever hip-hop som ett kulturellt fenomen. Data har samlats in genom fyra semistrukturerade intervjuer med fokus på följdfrågor för att fånga upp så många unika och spontana beskrivningar som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om hur elevers målbilder i teknikundervisning påverkar deras lärande i årskurserna 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Abdulrahman Sultan Kadir; [2023]
    Nyckelord :Lärarens uppfattningar; lektionsmål; teknikundervisning; didaktik; lärande; formativ bedömning; kommunikation; motivation; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa lärares uppfattningar om hur elevers målbilder i teknikundervisning påverkar deras lärande i årskurserna 7-9. För att genomföra undersökningen formulerades två frågeställningar: Vilka uppfattningar har lärare om hur väl och på vilka sätt elevers målbilder stämmer med lärarens? - Vilka uppfattningar har läraren om hur elevers målbilder i jämförelse med lärares påverkar deras lärande?  För att undersöka frågeställningarna intervjuades fem tekniklärare i årskurserna 7-9. LÄS MER

  5. 5. Källkritik i Lgr 22 : En analys av källkritik och källkritiskt förhållningssätt i grundskoleämnenas kursplaner för årskurs 7–9

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Tove Törngren; [2023]
    Nyckelord :läroplansanalys; källkritik; källkritiska förmågor; grundskolan;

    Sammanfattning : The essay is about how evaluation of sources (källkritik) is described in the Swedish curriculum for the primary school, preschool class, and after-school class, Lgr 22. What was examined was the occurrence and alignment in the curricula, based on a definition of evaluation of sources that was drawn up based on texts from Skolverket and Skolinspektionen. LÄS MER