Sökning: "a r tography"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden a r tography.

  1. 1. Att bilda med träd : En postkvalitativ studie med träd i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Lotta Wästerlid Zmuda-Trzebiatowski; [2022]
    Nyckelord :Posthumanism; bildundervisning; träd; estetiska lärprocesser; minorhizoming;

    Sammanfattning : Med bakgrund i vetskapen om att olika forskningsgrupper använder olika samverkande discipliner i sina projekt och för att framtiden eventuellt kommer att behöva se annorlunda ut än den gör nu, vill jag försöka pröva att använda träd i bildundervisningen för att få elever att närma sig tankar om förhållandet mellan människa och natur. Med utgångspunkt i posthumanism och speciellt Karen Barads teorier, i möte med Lotta Johanssons teorier om lärande i blivande, Gert Biestas teorier om pedagogik och andra teorier om hur vetenskap och konst skiljer sig åt eller inte, ställer jag frågorna: Hur förmår träd i bildundervisning ställa frågor om relationen mellan människa och natur? Vilka möjligheter ges till förståelse för trädets eget liv och sätt att vara i en sådan undervisning? Med en postkvalitativ metodologi med inslag av a/r/tography gör jag först en expedition där jag läser och möter olika teorier och texter, reflekterar och gör gestaltningar kring det jag läser. LÄS MER

  2. 2. Det pedagogiska rummet : En förlegad tanke eller nödvändighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Christoffer Svärd; [2022]
    Nyckelord :Posthumanism; Transhumanism; Ideografisk Etnografi; A r tography; Bildelicitering.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet speglar tankar och erfarenheter genom posthumanistisk och transhumanistisk teori i hur vi uppfattar klassrummet som pedagogiskt rum, specifikt kring de praktiskt estetiska ämnena och tillhörande undervisning. Undersökningen ämnar bearbeta elevers uppfattning kring det rumsliga i eftermälet av en tid där det fysiska har fått ge plats för det digitala under covid-19 pandemin. LÄS MER

  3. 3. Meeting Phenomenon-Based Learning : Insights from Art Education

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Gaia Mazzola; [2020]
    Nyckelord :art education; phenomenon-based learning; multidisciplinarity; engagement; a r tography;

    Sammanfattning : The most recent Finnish national curriculum for basic education was implemented starting from 2016. The curriculum calls for the development of learners’ transversal competences, which are built on the broader discourse on 21st century skills and challenges. LÄS MER

  4. 4. Här och nu : en undersökning om närvaro och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Agnes Jarl; [2019]
    Nyckelord :Pedagogy; Presence; motivation; form; knowledge; place; creation; double perspective.; Pedagogik; Närvaro; motivation; form; kunskap; plats; skapande; dubblaperspektiv;

    Sammanfattning : Att elever inte alltid kommer i tid till en lektion är nog ett problem som de flestagymnasieskolor i Sverige har. Utifrån sen ankomst som bakgrund och diskussion med eleverom skolans riktlinjer kring sen ankomst, utvecklades intresset för att utforska eleversmotivation för skolnärvaro. LÄS MER

  5. 5. Vem målar mittpunkten på kartan? : En undersökning om att ta plats med visuellt berättande genom en mobil designverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Elin Rydh; [2018]
    Nyckelord :pedagogy; design; movement; narrative; center; periphery; a r tography; intersectionality; Pedagogik; design; förflyttning; berättande; centrum; periferi; a r tography; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Det finns en likriktning i de berättelser som görs synliga genom konstnärligt arbete idag, där storstäder utgör centrum och orter runt om i landet inte sällan glöms bort. Många verksamhetssatsningar på ungas konstnärliga skapande har gjorts i storstadsområden för att öka intresset för konst och design bland ungdomar i förorter. LÄS MER