Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tryggheten i det bekanta : En psykologisk dimension av asatroendes identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Växjö universitet/Institutionen för humaniora

    Författare :Isak Simonsson; [2024]
    Nyckelord :Identitet; asatro; neopaganism; nyhedendom; netnografi;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes identiteten hos moderna anhängare av Asatru; en religion som kännetecknas av olika perspektiv på dess inkludering och syfte. Flera webbplatser på Asatru analyserades för att bidra till att förstå hur utövare av Asatru konstruerar och uppfattar sin religiösa och etniska identitet, två former av identitet som ofta anses vara sammankopplade bland anhängare av Asatru. LÄS MER

  2. 2. Skildringen av samtida asatro i svensk media : En innehållsanalys av hur samtida asatro representeras i digital nyhetsmedia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rasmus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Asatrú; Heathenry; New religious movements; News media; Stigma; Reception theory; Essentialism; Extremism; Racism; Asatro; hedendom; nyreligiösa rörelser; nyhetsmedia; stigma; Reception theory; Essentialism; extremism; rasism;

    Sammanfattning : This study focuses on how Asatrú movements in Sweden are depicted and discussed in digital news articles through two different lenses: How are these movements depicted and which aspects of these movements and their faith are brought up most frequently? The theoretical framework for the study consists of Stuart Hall’s Reception Theory, positive and negative Essentialism as well as Erving Goffman’s theory of Stigma. The method consists of a qualitative content analysis focusing on analyzing the ideas, ideologies and narratives presented in the studied articles, and the material consists of digital articles picked from various Swedish news publications such as Aftonbladet, Dagens Nyheter and Expressen, published between 2015 - 2021. LÄS MER

  3. 3. Blot i nutid och i populärkultur : Filmindustrins framställning kontra blot i nutida Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kornelia Ivarsson; [2021]
    Nyckelord :Nyckelord: Asatro; blot; religi on; populärkultur; film; ceremoni;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka den religiösa offerritualen blot av nutida praktise-rande, kontra filmindustrins framställning för att relatera de narrativ so m återfinnsi populärkulturen till narrativen i de berättelser som står att finna i olika historiskakällor.Till studien har en kvalitativ insamlingsmetod använts i form av intervjuer, samthermeneutisk tolkning av avsnitt ur TV serien Vikings . LÄS MER

  4. 4. Kampen om runorna : En diskussionsanalys av samhällsdebatten kring tyrrunan och skräckhjälmen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Simon Olsson; [2020]
    Nyckelord :Tyrrunan; Tiwaz; Skräckhjälmen; NMR; Svenskarnas Parti; Historiebruk; Sverige; Asatro; Tolkningsföreträde.;

    Sammanfattning : This essay is a discussion analysis of the public debate regarding the Tiwaz rune and the Helm of Awe through the lens of various groups wanting to interpret the symbols differently through their historical usage. Through analyzing how different people argue for the legitimacy of their interpretation through the symbols’ historical usage they were separated into three groups, the critical, the religious and the cultural, all who want their interpretation to be the prevailing one. LÄS MER

  5. 5. Modaliteter i två historieläroböcker för mellanstadiet : En textanalys av dikotomierna: vi-dem, nu-då samt kristendom-asatro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Erik Löf; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The subject of history is one of the subjects in the Swedish schools where the textbook is used most. The textbook can be seen as paratextual as it forms students and teachers' perception of what type of content (knowledge) that is premiered. In other words, the textbook can be seen as the primary focus of knowledge. LÄS MER