Sökning: "abc modellen konflikthantering"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden abc modellen konflikthantering.

  1. 1. Är pedagoger goda förebilder för förskolebarnen? : En kvalitativ studie om konflikter och konflikthantering inom pedagogiska arbetslag i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Vicktor Conradsohn; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; pedagogiska arbetslag; ABC-modellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan och hur de hanteras. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; vad anser förskollärare kan bli föremål för konflikt inom ett pedagogiskt arbetslag i förskolan?, hur hanteras de konflikter som uppstår i pedagogiska arbetslag enligt förskollärare? samt vad kan ha betydelse för hanteringen av konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan enligt förskollärare? För att besvara frågeställningarna genomförs kvalitativa intervjuer i form av halvstrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Konflikthantering på arbetsplatsen : En analys av enhetschefers hantering av personalkonflikter inom äldreomsorg

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ammar Noori; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; konflikter; arbetsplatsen; chefskap och vård omsorg;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska hur enhetschefer inom särskilda boenden i en medelstor kommun i Norrland hanterar konflikter på arbetsplatsen. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer där en intervjuguide med öppna frågor användes för att ge intervjupersonerna möjlighet att fritt besvara frågorna. LÄS MER

  3. 3. Konflikt eller inte konflikt, det är frågan... : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sanna Meisner; Karolina Hagerman; [2023]
    Nyckelord :ABC-modellen; förskola; konflikt; konflikthantering; robust samarbetskultur; samspel; självinsikt; trivsel; välmående;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers syn på konflikter mellan kollegor i förskolan. Genom studien önskar vi belysa konflikter mellan pedagoger i förskolan samt vilken inverkan konflikter kan ha på pedagogers samspel, trivsel och välmående. LÄS MER

  4. 4. Chefers hantering av mellanmänskliga konflikter inom hälso- och sjukvård : En litteraturöversikt om konflikthanteringsstrategier

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Marie Bergius; Martin Claesson; [2021]
    Nyckelord :ABC-Model; Conflict Strategies; Healthcare; Interpersonal Conflicts; Health-Promoting Leadership; Rahim Organizational Conflict Inventory-II; Sustainable Leadership; Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument; ABC-modellen; hållbart ledarskap; hälso- och sjukvård; konflikstrategier; mellanmänskliga konflikter; hälsofrämjande ledarskap; Rahim Organizational Conflict Inventory-II; Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: I hälso- och sjukvårdsorganisationer är konflikter oundvikliga, ständigt förekommande och en naturlig del av arbetsplatsen. Ökad ohälsa i form av arbetsrelaterade sjukdomar och stress kan härledas till konflikter på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 5. Konflikter, ett medel för utveckling? : En studie om konflikter i arbetslag

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sandra Hansson; Linda Andersson; [2016]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; konflikters påverkan; arbetslag; förskolechefens roll; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att undersöka hur förskolepersonal beskriver konflikter i arbetslaget. Påverkar konflikter ett arbetslag? Vilka är de vanligaste faktorerna som kan ge upphov till konflikter och hur hanteras dem? I studien används en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer valdes för att samla in empiri om förskolepersonalens tankar och erfarenheter. LÄS MER