Sökning: "abc-modellen"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade ordet abc-modellen.

  1. 6. Svenska konsumenters attityder till varumärkesaktivism : En kvantitativ studie om millennials och centennials

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Denise Hemphälä; Malin Straumdal; [2022]
    Nyckelord :Varumärkesaktivism; Attityder; ABC-modell; Generationsteorin; Millennials; Centennials.;

    Sammanfattning : Dagens tillgång till information från världen över har lett till att konsumenter kan bevittna och ifrågasätta konsekvenserna av företagens agerande på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Det har i sin tur ökat konsumenternas press på företagen att ta ansvar och nyttja deras makt till positiv samhällspåverkan. LÄS MER

  2. 7. Swishekonomin inom svensk elithockey : En kvantitativ studie om supporternas attityd och ställningstagande kring föreningars Swishkampanjer.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Arseny Lysenko; Hugo Norlin; [2021]
    Nyckelord :Swishkampanj; ishockey; supportrar; attityder; ABC-modellen.;

    Sammanfattning : En kvantitativ studie genomfördes med hjälp av en webbaserad enkätundersökning. Deltagande på enkätundersökningen uppgick till 207 personer från urvalet hockeysupportrar. Supportrarnas attityder mättes och definierades med hjälp av ABC-modellen. LÄS MER

  3. 8. Marknadsföring på sociala medier : Perspektiv på unga vuxnas attityd till influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Lövgren; Vera Widmalm; [2021]
    Nyckelord :Attityd; Marknadsföring; Influencer; Influencer marketing; Instagram; Sociala Medier; ABC-modellen;

    Sammanfattning : Sociala medier är en av de största plattformar som företag har att marknadsföra sig på idag. Influencer marketing är en snabbväxande industri som år 2020 omsatte 10 miljarder dollar. Men branschen är mycket ung och det finns fortfarande stort utrymme för att optimera utformningen av denna nya sorts marknadsföring. LÄS MER

  4. 9. Nudges design utifrån ett psykologiskt perspektiv : En studie som fokuserar på användares känslor och tankar i relation till beteendeförändringen vid exponering för nudges

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Johanna Bernsgård; Sonia Lee; [2021]
    Nyckelord :Nudging; nudges; nudge; design; psykologi; känslor; tankar; beteende;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka nudges utifrån dess design och psykologiskaeffekter för att skapa en förståelse för hur marknadsföringsmetoden nudging som växeralltmer, påverkar användares känslor, tankar och beteenden i valsituationer. Forskningsfrågorna för studien var 1) Vilken roll har design inom nudging? 2) Vilken psykologisk påverkan har nudging på användarna? 3) Vilken psykologisk påverkan har design på användarna? Studien är baserad på en kombination av en kvantitativ och en kvalitativ ansats som  tillämpats på 161 respondenter respektive 4 informanter. LÄS MER

  5. 10. Chefers hantering av mellanmänskliga konflikter inom hälso- och sjukvård : En litteraturöversikt om konflikthanteringsstrategier

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Marie Bergius; Martin Claesson; [2021]
    Nyckelord :ABC-Model; Conflict Strategies; Healthcare; Interpersonal Conflicts; Health-Promoting Leadership; Rahim Organizational Conflict Inventory-II; Sustainable Leadership; Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument; ABC-modellen; hållbart ledarskap; hälso- och sjukvård; konflikstrategier; mellanmänskliga konflikter; hälsofrämjande ledarskap; Rahim Organizational Conflict Inventory-II; Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: I hälso- och sjukvårdsorganisationer är konflikter oundvikliga, ständigt förekommande och en naturlig del av arbetsplatsen. Ökad ohälsa i form av arbetsrelaterade sjukdomar och stress kan härledas till konflikter på arbetsplatsen. LÄS MER