Sökning: "ability concepts and mathematical language"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ability concepts and mathematical language.

  1. 1. Att arbeta språkutvecklande i matematik : En studie om hur lärare på högstadiet resonerar kring betydelsen av elevers språkliga kunskaper i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Evegård; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; avkodning; matematikspråk; vardagsspråk; skolspråk; multimodalitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight how some mathematics teachers, in Sweden, in grades 7–9 work on language development in their teaching. Many of today's math tasks contain a lot of text and it turns out that there is a strong connection between students' mathematical ability and students' reading ability. LÄS MER

  2. 2. Lärandeaktiviteters inflytande på läsförståelse och resonemangsförmåga i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna-Katarina Teig; [2022]
    Nyckelord :concretization; language promoting; learning activities; mathematical education; practical mathematics; reading comprehension;

    Sammanfattning : In previous research it has been concluded that mathematical texts more often than not test a students reading comprehension rather than their mathematical knowledge. It has also been concluded that in order to promote language learning in the mathematics classroom the teacher has a great responsibility to not only make the oftentimes abstract mathematical key concepts clear and understandable but also the concepts, methods, calculations and operational rules. LÄS MER

  3. 3. Matematiska resonemang och formell matematik i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Malte Grip; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Gymnasiet; Bevis; Resonemang; Förmåga; Symboler;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att mäta gymnasieelevers förmågor inom matematisk bevisföring. Förmågan att kunna följa och bedöma matematiska resonemang är enförmåga som ska utvecklas i gymnasiets samtliga matematikkurser. LÄS MER

  4. 4. På tal om tal : En studie om grundskolelärarens användning av det matematiska språket i additionsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Amanda Jakobsson; [2019]
    Nyckelord :Mathematics vocabulary; teachers use of language; addition; oral communication; observation; interview; Matematiskt språk; lärares språk; addition; muntlig kommunikation; observation; intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur lärare använder det matematiska språket vid undervisandet av addition i årskurserna 1–3. För att uppfylla syftet undersöktes fem lärare vilka observerades vid två tillfällen, där observationerna följdes upp med en intervju. LÄS MER

  5. 5. Lågstadieelevers förståelse av språket i matematikundervisningen : En studie av lågstadieelevers svårigheter med språket i matematiken

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Monica Jakobsson; [2019]
    Nyckelord :Concepts; mathematical language; mathematics; second language; Andraspråk; begrepp; matematik; matematikspråk;

    Sammanfattning : Många elever når inte godkänd nivå i matematik. En del av förklaringen till det är att elever har svårt att förstå språket i matematikundervisning och matematikläromedel. Syftet med min studie är att belysa svårigheter som elever i de tidiga skolåren har med språket i matematiken. LÄS MER