Sökning: "ability-grouping"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet ability-grouping.

  1. 1. "Det finns kapacitet för mer" : En kvalitativ studie av sva-lärares didaktiska utmaningar vad gäller undervisning av språkintroduktionselever med lång skolbakgrund, med elever från Ukraina som exempel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Linn Hansén; [2022]
    Nyckelord :Elever från Ukraina; nivåindelning; skolbakgrund; språkintroduktion; språk- och kunskapsutvecklande arbete.;

    Sammanfattning : This study aims to explore the specific didactic conditions identified by Swedish as a second language teachers working with content-based language instruction for newly arrived students with a strong educational background and solid subject knowledge, but very limited knowledge of Swedish – and to discuss the possible approaches the teachers suggest. The study is inspired by the fact that in 2022, a significant number of students from Ukraine started enrolling in language introduction programs across the country. LÄS MER

  2. 2. Homogeneous and heterogeneous ability grouping in the EFL classroom : A study of teachers' experience and views regarding homogeneous and heterogeneous ability groups

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Maria Fritsche; [2021]
    Nyckelord :homogeneous ability groups; heterogeneous ability groups; ability-grouping; EFL-classroom; teachers experience; teachers views; Introduction program; homogena nivågrupper; heterogena nivågrupper; nivågruppering; engelskundervisning; lärares uppfattningar; lärares perspektiv; Introduktionsprogram;

    Sammanfattning : In this qualitative case-study, EFL teachers’ experience and views regarding homogeneous and heterogeneous ability groups are investigated. Four EFL teachers working in the Introduction program in upper secondary school were interviewed through semi-structured questions. The interviews were held individually and conducted by the researcher. LÄS MER

  3. 3. ”De här eleverna följer inte några mallar och då måste du som lärare följa efter” : En intervjustudie om hur lärare i de lägre skolåren identifierar och utmanar särbegåvade elever inom matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Danielsson; [2021]
    Nyckelord :gifted students; mathematics; identification; adaptions; särbegåvade elever; matematik; identifiering; anpassningar;

    Sammanfattning : Matematiskt särbegåvade elever är en elevgrupp som länge inte fått tillräcklig uppmärksamhet inom den svenska skolforskningen. Det handlar om elever som besitter en kunskap inom matematikämnet som sträcker sig långt över vad som anses normalt i förhållande till deras ålder men som ofta hamnar under radarn. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar av nivågrupperingar i matematikundervisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Charlotte Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :Nivågruppering; heterogena- och homogena grupper; likvärdig utbildning; hög- och lågpresterande elever.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra lärares uppfattningar gällande nivågrupperingar. Nivågrupperingar har visat sig vara ett kontroversiellt ämne som det forskats om i ett sekel och forskare är inte överens om dess för- och nackdelar i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Nivågruppering inom matematikundervisning: framgångskoncept eller fiasko? : En systematisk litteraturstudie om hur elever påverkas av och upplever nivågruppering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Forslund; Dorota Bartlewska; [2019]
    Nyckelord :Matematikundervisning; nivågruppering; högpresterande elever; lågpresterande elever; heterogena grupper; homogena grupper; påverkan; upplevelse;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie hade som syfte att undersöka vad tidigare forskning funnit gällande nivågrupperings inverkan på elevers prestationer, hur eleverna upplever nivågruppering och vilken undervisningstyp som bedrivs i de olika nivåerna inom matematikundervisning. Detta för att undersöka om nivågruppering skulle kunna vara en lösning inom matematikundervisningen gällande elevernas varierade kunskapsnivåer. LÄS MER