Sökning: "abstrakt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 187 uppsatser innehållade orden abstrakt lärande.

  1. 1. Laborativt material i matematikundervisningen– en intervjustudie hur matematiklärare beskriver sin undervisning med laborativa material.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Cornelia Jönsson; [2018-08-08]
    Nyckelord :Laborativt material; lärares motivering; ämnesdidaktik; ämneskunskaper; konkretisering; matematiska begrepp; matematiskt lärande; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Forskningsresultat kring laborativa materials möjlighet till matematiskt lärande är tvetydiga. Läraren anses däremot vara den viktigaste komponenten för att aktiviteter med laborativt material ska leda till lärande. LÄS MER

  2. 2. Lärares användning av laborativt material i yngre åldrar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Victor Lundberg; [2018-08-06]
    Nyckelord :Laborativa material; kompetensutveckling; kommunikation; motivation; abstrakt lärande;

    Sammanfattning : yftet med min studie var att se hur lärare i lågstadiet använder sig av laborativa material i undervisningen och om det finns en tanke bakom detta. Jag undersökte även om de fått möjlighet till kompetensutveckling i användandet av laborativa material. LÄS MER

  3. 3. En diskursanalys av förskollärares tal om stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Nikita Casares; [2018]
    Nyckelord :diskurs; diskursanalys; stress; förskollärare; förskollärare; Foucault;

    Sammanfattning : Abstrakt Den här uppsatsen är en diskursanalys om förskollärarnas tal om stress. Mitt syfte är att ta reda på vilka diskurser som skapas i förskollärarnas tal om stress och vilka diskursiva mönster man kan finna. Det jag vill lyfta fram är förskollärarnas bild om stress. LÄS MER

  4. 4. Mycket mer än bara ett begrepp : En litteraturstudie om lärares undervisningsmetoder för elevers naturvetenskapliga begreppsförståelse i årskurserna F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Johansson; Sandra Bergstaf; [2018]
    Nyckelord :begreppsförståelse; F-6; naturvetenskap; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Forskning visar att elever inte förstår innebörden av att lära sig naturvetenskap samtidigt som det framgår att ämnet är en naturlig del av människors vardag. Ämnet behöver därför göras förståeligt för att elever ska kunna verka som samhällsmedborgare. LÄS MER

  5. 5. Samspelet mellan skrift och bild i matematikläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Malin Lindholm; [2018]
    Nyckelord :Multimodality; text; MAV; sociosemiotik; mathematics textbooks; learning; relationship between writhing and image and the function of the image.; Multimodalitet; sociosemiotik; text; MAV; matematikläromedel; lärande; förhållning mellan skrift och bild och bildens funktion.;

    Sammanfattning : Många av dagens matematikläroböcker är multimodala som innebär att de innehåller fler kommunikationsformer som exempelvis skrift och bild. Denna studies bidrag var att konstruera verktyget MAV (Multimodalt Analysverktyg) som undersöker och identifierar multimodal text. LÄS MER