Sökning: "abstrakta ämnen"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden abstrakta ämnen.

  1. 21. Bildanalys utav naturvetenskapliga läroböcker : en bildanalys med fokus på vilket  syfte bilder har i relation till läsaren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Bildanalys; klassifikation; inramning; formalitet; naturvetenskap; läroböcker;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka bilders syfte i relation till läsaren i naturvetenskapliga läroböcker samt vilka meningar bilder i naturvetenskapliga läroböcker erbjuder läsaren. Analysmetoden som användes i denna undersökning är framtagen utav Dimopoulos, Koulaidis och Sklaveniti. LÄS MER

  2. 22. Språkstödjande undervisning i de naturorienterade ämnena : En studie i grundskolans år 4-6 utifrån lärares perspektiv på undervisning

    L2-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Isabell de Gysser; [2016]
    Nyckelord :Språkinriktad undervisning; naturorienterade ämnen; språkregister; ämnesspråk; vardagsspråk; skolspråk; kontextualisering; interaktion; språkstöttning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa och tillföra ämnesdidaktisk kunskap kring språkstödjande undervisning i de naturorienterade ämnena i grundskolans årskurser 4-6. Studien ställer upp tre forskningsfrågor som handlar om hur några lärare beskriver sin undervisning i de naturorienterade ämnena utifrån ett språkligt förhållningssätt, vilka praktiska tillvägagångssätt de väljer att använda samt hur dessa val syftar till att skapa förståelse för ämnesspecifikt innehåll hos eleverna. LÄS MER

  3. 23. När elever med autismspektrumtillstånd möter NO i skolan : Lärares uppfattningar av pedagogiska strategier som underlättar förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sara Brengesjö; [2016]
    Nyckelord :Undervisning i naturorienterande ämnen; Autism; Specialundervisning; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att beskriva och förklara hinder, möjligheter och framgångsrika pedagogiska strategier som, enligt lärare, kan finnas i lärandesituationen då elever med autismspektrumtillstånd, AST möter naturorienterat ämnesinnehåll, NO. Sex intervjuer gjordes med lärare med erfarenhet av att undervisa elever med AST i NO. LÄS MER

  4. 24. Svampar växer på fuktiga ställen. Det är därför de ser ut som paraplyer. : En litteraturstudie om vilka undervisningsmetoder som används i NO-undervisningen i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emily Sörensen; Ellinor Larsson; [2016]
    Nyckelord :Naturorienterande ämnen; Undervisningsmetoder; NTA; Representationer.;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturstudie, vars syftet är att undersöka vilka undervisningsmetoder som kan påverka elevernas förståelse och studieresultat i naturvetenskap. De frågeställningar som det i denna litteraturstudie eftersökts svar på är följande: ”Vilka undervisningsmetoder används enligt forskning i  naturvetenskaplig undervisning i den svenska grundskolan?” och ”Vilka undervisningsmetoder påverkar enligt forskning elevers studieresultat i den svenska grundskolan?”. LÄS MER

  5. 25. En läsande klass: En studie om hur SO begrepp undervisas inom tre nivågrupperingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ajla Bijedic; Stina Bjurnemark; [2015]
    Nyckelord :En läsande klass; läsförståelse; nivågruppering; undervisning;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett aktuellt ämne i skolan. Det finns många olika teorier kring läsförståelse och hur det skall individanpassas efter varje elevs förutsättningar och behov. LÄS MER