Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inte bara en byggkloss : En intervjustudie om lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Hjelmstedt; Alva Virén; [2023]
    Nyckelord :didaktik; matematikundervisning; laborativt material; konkret material; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre verksamma matematiklärare säger sig arbeta med laborativt material i matematikundervisningen, för årskurs 4–6, eftersom läraren har stor påverkan på utfallet av användandet av laborativt material för matematisk förståelse. Det är även av intresse att utifrån lärarnas yrkeskunskap och praktik belysa möjligheter och hinder i att använda laborativt material i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Även lärare kan råka säga fel, jag lovar : En fokusgruppsstudie av hur mellanstadieelever uppfattar trovärdigheten hos olika informationskällor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Engvall Kristensen; [2023]
    Nyckelord :civics; social studies; citizenship education; middle school; primary school; students apprehension; critical literacy; source trust; samhällskunskap; mellanstadiet; elevuppfattningar; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det gäller att undervisa om källkritik och att träna kritiskt tänkande, som har stärkts ytterligare genom den senaste läroplanen från 2022 för grundskolan. För att värna om demokratins grundpelare där yttrandefrihet är en viktig del, behöver våra unga medborgare lära sig att se igenom desinformation och konspirationsteorier av olika slag. LÄS MER

  3. 3. Visualisering i biologiundervisning : Några lärares tankar och erfarenheter kring visualiseringar i undervisning om människokroppens blodomlopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Bakcha Bakir; Helan Sandi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Visualiseringar i form av bilder, modeller och animationer är viktiga redskap och används i en stor del av biologiundervisningen, eftersom de synliggör olika fenomen och strukturer som annars är svåra att relatera till för elever, till exempel abstrakta processer, inre organ och mikroskopiska objekt. Kropp och hälsa är ett centralt innehåll i kursplanen för biologiämnet årskurs 7–9, där undervisningen ska bland annat, behandla ämnesområdet människokroppens olika organsystem. LÄS MER

  4. 4. Laborativt material i matematikundervisningen i årskurs 1-3 : En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sofia Klackenberg; [2022]
    Nyckelord :Laborativt material; matematikundervisning; abstrakt och konkret;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att erhålla djupare förståelse för hur laborativt material utnyttjas i matematikundervisning i årskurs 1-3. Studien hade en kvalitativ ansats och data samlades in genom tre fokusgruppsintervjuer. Datamaterialet analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 5. “Det är lite krångligt att tänka det inne ihjärnan” : Estetiska uttrycksformer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Jensen; [2022]
    Nyckelord :Dewey; Estetiska uttrycksformer; Lärande; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : I denna fallstudie undersöks samspelet mellan estetiska uttrycksformer och det matematiska lärandet med en kvalitativ ansats. Syftet med studien är att undersöka vilken funktion estetiska uttrycksformer har och hur lärare och elever beskriver estetiska uttrycksformer som en del av matematikundervisningen. LÄS MER