Sökning: "abstrakta ord"
Visar resultat 21 - 25 av 53 uppsatser innehållade orden abstrakta ord.
21. Datorgenererade formers påverkan på studenters memorering av abstrakta termer
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Att memorera abstrakta koncept och begrepp är en nödvändig del av lärandeprocessen för dagens studenter. Genom att underlätta denna process, till exempel tidsmässigt, skulle studenter kunna bli duktigare i deras studier som kräver en del memorering och således ägna mer tid åt kritiskt och abstrakt tänkande. LÄS MER
22. Att förenkla eller ej. Ordförråd, grammatisk metafor och abstraktion i läromedel anpassade för andraspråksläsare, med fokus på historieämnet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I uppsatsen studeras hur två läromedel anpassade för andraspråksläsare, Förstå språket och Överblick, skiljer sig språkligt från två läromedel som inte är anpassade för samma målgrupp, Prio Historia och SO-Serien. Studien utgår teoretiskt från systemisk funktionell grammatik och analysen fokuserar på den ideationella lexikogrammatiken utifrån ordförråd, grammatiska metaforer, abstrakta uttryck och deltagare. LÄS MER
23. Språkutvecklande arbetssätt och skolspråk : Arbetar lärarna i detta arbete på ett språkutvecklande sätt för att ge eleverna skolspråket?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med detta arbete är att se om en mindre grupp lärare, som medverkade i arbetet, är medvetna om sitt användande av skolspråk i undervisningen. Syftet är även att ta reda på hur de ser på sitt språkutvecklande arbete. LÄS MER
24. NO-böckers språkliga hinder för andraspråkselever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att få kunskap om vilka olika hinder andraspråkselever kan upplever i NO-böckers texter och bilder. Jag har i samband med min studie kommit fram till att språket inom de naturorienterande ämnena är väldigt komplext och abstrakt i jämförelse med andra ämnen i skolan. LÄS MER
25. Att skriva om det man inte kan se : En studie om skrivandet hos punktskriftsläsande elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Studien omfattade 23 berättande texter från elever med blindhet i årskurs 6 och årskurs 9, hämtade från de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk. I studien granskades texterna utifrån språkbruk, variation i ordanvändning och meningsbyggnad samt det beskrivande språk som fanns att finna i form av adjektiv och gestaltande beskrivningar. LÄS MER