Sökning: "academic literacy"

Visar resultat 21 - 25 av 62 uppsatser innehållade orden academic literacy.

  1. 21. Nyanlända elevers litteracitet i gymnasiesärskolan : Några lärares beskrivningar av sina villkor för att utveckla nyanlända elevers litteracitet på nationellt program i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Jensen; Eva Nygård; [2020]
    Nyckelord :Intellectual disability; newly arrived students; literacy; mother tongue; Swedish as a second language; mapping; the national program; the special needs upper secondary school; Intellektuell funktionsnedsättning; nyanlända elever; litteracitet; modersmål; svenska som andraspråk; kartläggning; nationellt program; gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur några lärare som undervisar i svenska/svenska som andraspråk beskriver sina villkor i arbetet med att utveckla nyanlända elevers litteracitet på nationellt program i gymnasiesärskolan. Utifrån syftet formulerades två frågeställningar: Vilka verktyg, metoder, material och strategier använder sig lärarna av för att utveckla nyanlända elevers litteracitet i gymnasiesärskolan? och Hur beskriver lärare som undervisar i svenska/svenska som andraspråk i gymnasiesärskolan sina möjligheter att utveckla nyanlända elevers litteracitet? En kvalitativ ansats användes där halvstrukturerade intervjuer genomfördes med tio lärare i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  2. 22. Plagiering på högskolan. : Orsaker och förebyggande åtgärder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anette Karlsson Atencio; [2019]
    Nyckelord :Plagiering; informationskompetens; etik; högskola; bibliotekarie;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to illustrate the causes of plagiarism in higher education and to discuss possible preventive measures against plagiarism. The study is basedon documents containing students´ explanations when being accused of plagiarism before the disciplinary board, as well as on interviews with staff in two colleges/universities in Sweden. LÄS MER

  3. 23. Hur kände de sig? : Populärhistoriens problematik och möjlighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Alva Bergstrand; [2019]
    Nyckelord :populärhistoria; historiemedvetande; anakronism;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to study what is characteristic for popular historical writing. The purpose is also to both problematize popular history and to see its abilities, which leads to the essay's focus on historical literacy and the popular historical writing's capacity to attach to its own contemporary. LÄS MER

  4. 24. Högskoleförberedelse i gymnasiebibliotek : Utbildningsbibliotekens roll för ungas övergång från gymnasie- till högskolestudier

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Alva Franzon; [2019]
    Nyckelord :Libraries and education; Libraries - Aims and objectives; Academic libraries; Literacy; School libraries; Bibliotek och skola; Bibliotekens mål och uppgifter; Högskolebibliotek; Läs- och skrivkunnighet; Skolbibliotek;

    Sammanfattning : This thesis examines how school libraries and academic libraries work with certain aspects of academic literacy in order to prepare pupils for higher education. The starting point of the thesis is the proposal for a new national strategy for Swedish libraries, published in March 2019, where educational libraries are presented as a coherent chain. LÄS MER

  5. 25. USING STORYTELLING TO CONVEY SCIENCE AMONG DEAF PUPILS IN GREECE A class intervention on learning the concepts of heat and thermal conductivity of materials

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Konstantina Kemou; [2018-08-25]
    Nyckelord :science literacy; ; storytelling; deaf education; heat; conductivity; problem-based learning; action research material;

    Sammanfattning : Purpose: The following study focused on whether deaf pupils perceive the concepts of heat and conductivity differently, and in particular more scientifically, before and after a new teaching method that uses storytelling and problem-based learning techniques. It also aimed to determine whether the teaching method has an impact on pupils’ motivation, on the growth of academic knowledge and on the appropriate scientific understanding of physical concepts. LÄS MER