Sökning: "academies of music"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden academies of music.
1. "Is pluralism in vocal register designations a problem or not?" : A study to highlight problems and opportunities with varied voice register narratives.
Master-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : The purpose of the study is to gain an overview of the prevailing vocal register vocabulary in Sweden today and to examine how the existing pluralism has a positive or negative impact. There is currently a diverse narrative surrounding vocabulary, and new vocal discourse trends have influenced the conversation about vocal register terminology. LÄS MER
2. Vad händer efter musikhögskolan? En studie om karriärövergång mellan musikhögskolan och musikeryrket
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur nuvarande och tidigare musikerstudenter på svenska musikhögskolor får ta del av arbetsmarknadsrelaterade kunskaper inom sin utbildning och genom till yrkesverksamma musiker. Vi har utifrån våra frågeställningar fokuserat på vilka kompetenser som informanterna fått ta del av och hur de upplevt att skolan mött dessa kunskaper. LÄS MER
3. Teknik och känsla : konstruktioner i samtal med lärare inom högre musikalisk utbildning
Magister-uppsats, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Denna uppsats studerar användandet av språk kring konst och konstnärlighet i fråga om musik. Den problematiserar svårigheten att dela språk kring dessa be- grepp inom olika musikpedagogiska inriktningar; utbildning till lärare i musik, utbildning till musiker och utbildning till musikterapeut. LÄS MER
4. Val och ideal – en studie av musiken i rytmikundervisningen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Det här arbetet handlar om musikaliska ideal i rytmikundervisningen på högskolenivå. Följande frågor behandlas i arbetet: Vilken roll har musiken i rytmikundervisningen? Vilka musikaliska ideal beskrivs? Utifrån vilka kriterier väljer musikhögskolornas rytmikutbildningar musikmaterial i sin undervisning och hur ser materialet ut? Arbetet bygger på tre kvalitativa intervjuer som har genomförts med två kursledare för ryt-mikutbildningarna på musikhögskolorna i Göteborg och Malmö, samt en professor i rytmik i Stockholm. LÄS MER
5. Musiken som valbart ämne? En studie av lärarutbildningens kursplaner samt dess förhållande till musikämnet och Kp2000.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Utifrån tidigare forskning om och utvärderingar av musikämnets ställning i lärarutbildningen är syftet med förestående uppsats att ytterligare belysa musikämnets situation i den svenska lärarutbildningen såsom den manifesterar sig i kursplanerna på högskolor och universitet. Föremål för analys är samtliga lärarutbildningars kursplaner i det allmänna utbildningsområdet (AUO), som tillsammans med den nationella kursplanen i musik (Kp2000) utgör underlag för besvarandet av forskningsfrågan ?På vilket sätt förbereds lärarstudenter för musikundervisning enligt Kp2000??. LÄS MER