Sökning: "academies"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade ordet academies.

  1. 1. Talangidentifiering – Frånförsta kontakt till signeratkontrakt. : En intervjustudie angåendefotbollstränares och ledares syn påtalangidentifiering inomStockholmsdistrikt.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Alexander Stillwell; Carl-Johan Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Talent identification; talent critera; football; coaches; selection; Talangidentifiering; talangkriterier; fotboll; tränare; selektering;

    Sammanfattning : Talent identification and selection, a constant ongoing process in sports worldwide. It’s one of the keyfactors to how children become professional athletes but can also be a factor to why children quit sports.The purpose of this study was to provide knowledge about what is required for talent identification andselection in youth football. LÄS MER

  2. 2. Mer än bara en sport? : En kvalitativ intervjustudie om fotboll som verktyg i socialt arbete för integrering och inkludering av barn och unga.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hanna Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Organization; Football; Children and adolescents; Social work; Integration; Social exclusion; Social inclusion; Organisation; Fotboll; Barn och unga; Socialt arbete; Integration; Social exklusion; Social inklusion;

    Sammanfattning : Social policy challenges in terms of structural social changes, consisting of economic, political and social conditions, shed light on integration policy difficulties in the Swedish welfare state. The aim and purpose of this qualitative study was to analyze, based on organizational isomorphism, how representatives from a selected football organization in Sweden understand football as an integrative tool and how they work with integration of children and adolescents through their certified academy. LÄS MER

  3. 3. Fotbollsakademiers träning : En kvalitativ studie hur tränarna utvecklar spelare i åldrarna 14-19 år

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :David Andersson; Ludwig Ahl; [2023]
    Nyckelord :Fotboll; Ungdom; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med den här studien är att undersöka hur pojkfotbollsakademier arbetar med att utveckla sina spelare i åldrarna 14-19 år, med fokus på hur tränarna planerar, vilka övningar de använder sig av och hur de arbetar med målsättning. Våra frågeställningar är följande: - Hur arbetar fotbollsakademier för att utveckla sina spelare i åldrarna 14-19 år? - Vilka former av övningar och träningsupplägg använder sig tränarna av och varför? Metod I studien används en kvalitativ metod för att samla in information och för att kunna besvara syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  4. 4. Machokultur inom elitidrotten : Hur upplever elitsatsande killar machokulturen i sin idrott

    L2-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Stina Spets; Emilia Thögersen; [2023]
    Nyckelord :Macho culture; Elite academies; team sport; leadership; Machokultur; elitakademier; lagidrott; ledarskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. "Is pluralism in vocal register designations a problem or not?" : A study to highlight problems and opportunities with varied voice register narratives.

    Master-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Magdalena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Vocal registers; vocal vocabulary; pluralism; vocal methodology; vocal instruction; vocal discourses;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to gain an overview of the prevailing vocal register vocabulary in Sweden today and to examine how the existing pluralism has a positive or negative impact. There is currently a diverse narrative surrounding vocabulary, and new vocal discourse trends have influenced the conversation about vocal register terminology. LÄS MER