Sökning: "academy coaches"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden academy coaches.

  1. 1. Fotbollsakademiers träning : En kvalitativ studie hur tränarna utvecklar spelare i åldrarna 14-19 år

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :David Andersson; Ludwig Ahl; [2023]
    Nyckelord :Fotboll; Ungdom; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med den här studien är att undersöka hur pojkfotbollsakademier arbetar med att utveckla sina spelare i åldrarna 14-19 år, med fokus på hur tränarna planerar, vilka övningar de använder sig av och hur de arbetar med målsättning. Våra frågeställningar är följande: - Hur arbetar fotbollsakademier för att utveckla sina spelare i åldrarna 14-19 år? - Vilka former av övningar och träningsupplägg använder sig tränarna av och varför? Metod I studien används en kvalitativ metod för att samla in information och för att kunna besvara syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  2. 2. "En glad och harmonisk spelare har ju större chans att göra resultat också" : Akademichefers syn på skyddsfaktorer i idrottsmiljön som främjar psykisk hälsa hos unga elitsatsande fotbollsspelare

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Ivica Culjak; Marcus Engström; [2023]
    Nyckelord :mental health; protective factors; sports; football; career transition; psykisk hälsa; elitfotboll; skyddsfaktorer; karriärövergångar; idrott;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to investigate academy managers' perception and experience of which preventive organizational and environmental protective factors they think are important for the short- and long-term mental health of male elite-aspiring football players in Swedish elite football. Furthermore, the study intends to better understand how football clubs can work to facilitate different types of transitions in players' careers in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Att testa eller inte testa : Hur arbetar fotbollsakademier med tester i talangidentifikations- och talangutvecklingssyfte?

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Philip Caserta; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study was to investigate how football academies work with talent identification and especially in regard to different physiological tests and if they are used in the work of talent identification. The main research questions were: • How are youth players identified and selected into the football academy? • What purpose does physiological tests have in regard to identification and selection? • Are different biases considered, for example Relative Age Effect, when identifying and selecting players? Method In order to adequately answer the purpose and questions, a qualitative method with semi-structured interviews has been applied. LÄS MER

  4. 4. Ett Tränat Öga

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isac Steinmo; [2020]
    Nyckelord :talent; elite investment; academy coaches; players; parents;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom fotbollen råder det oenighet kring definitionen av begreppet talang. Vissamenar att talang utgörs av medfödda egenskaper, andra hävdar att talang bildas vid mycketträning. Ändå är talang hos unga fotbollsspelare en central del av den akademi som finnsinom fotbollsklubbar med elitambitioner. LÄS MER

  5. 5. Känns det fel - ÄR det fel

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sara Olrog; [2013]
    Nyckelord :Popular music singing; singing education; Complete Vocal Technique; Complete Vocal Institute; CVT; CVI; normative assessment; self-assessment; aesthetics program; upper secondary school; individual singing lesson.; Performing Arts;

    Sammanfattning : The study examines why Complete Vocal Technique (CVT) is used in singing education in upper secondary school. The basis of the study are three interviews with vocal instructors working at the aesthetics program, who have studied at the Academy of Music and had further studies at the Complete Vocal Institute (CVI). LÄS MER