Sökning: "accounts teori"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden accounts teori.

  1. 1. Situated Accounts from Within a Stigmatized Area : An Ethnographic Study on Local Views and Experiences Relating to Urban Developments in Molenbeek, Brussels

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Emma van der Saag; [2023]
    Nyckelord :Territorial stigma; Ethnographic study; Urban planning; Thick descriptions; Feminist theory; Molenbeek; Territoriell stigma; Etnografisk studie; Stadsplanering; Tjocka beskrivningar; Feministisk teori; Molenbeek;

    Sammanfattning : This study tried to counter the stigmatized narratives in Molenbeek and nuance the stigma bybringing to the forefront the experiences and views of the local inhabitants through storytellingand an ethnographic approach. I have interviewed both inhabitants of Molenbeek and a plannerfrom the municipality of Molenbeek to understand both the discourse of the inhabitants andthat of the planners at the municipal level about current urban development projects in andaround Molenbeek. LÄS MER

  2. 2. Can Generative AI Replace Human Communication Professionals? A qualitative study comparing social media content generated by Artificial Intelligence and humans

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Deline Fredriksson; Matilda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Generative AI; AI visualisation tools; Artificial Intelligence; ChatGPT; DALL·E; Social Media; Content Creation; Digital Marketing; AI-generated content; Social Sciences;

    Sammanfattning : Generative AI is a novel phenomenon, now within the hands of the public. The utilisation of AI has already started replacing human employees in many industries and previous research shows that generative AI have great abilities in creative and communicative contexts. LÄS MER

  3. 3. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Svensson; Philip Östenson; William Andersson Kuhnke; [2023]
    Nyckelord :positioning; messages; nicotine; semiotics; marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Vad har kvinnor för upplevelser och erfarenheter från sina arbetsliv i byggbranschen? : En narrativ undersökning av tre kvinnors berättelser om sina arbetslivserfarenheter från den mansdominerade byggbranschen och hur de återberättar om dessa

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Thomas Spreigl; Emil Nikula; [2023]
    Nyckelord :Narrative theory; life story; women; construction industry; identity; Narrativ teori; livsberättelse; kvinnor; byggbranschen; identitet;

    Sammanfattning : Den ojämna könsfördelningen i byggbranschen är än idag en utmaning för att förmå kvinnor att söka sig till, samt stanna kvar i branschen. Tidigare forskning gör det tydligt att det finns ett flertal orsaker till detta och pekar på olika tillvägagångssätt för hur könsfördelningen ska behandlas. LÄS MER

  5. 5. Kvinnors upplevelser av sociala medier, skönhetsideal och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johanna Formichella; Ulla Norrhäll; [2023]
    Nyckelord :Social media; Beauty ideals; Self-esteem; Women; Social Impact Theory; A Theory of Social Comparison; Objectifiation Theory; Sociala medier; Skönhetsideal; Självkänsla; Kvinnor; Teori om social påverkan; Social jämförelseteori; Objektifieringsteorin;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har inriktat sig på att utforska hur kvinnor i åldrarna 18 – 35 år upplever sociala medier och dess eventuella påverkan på deras självkänsla och skönhetsideal. Tidigare forskning inom området har visat varierande resultat där både positiva och negativa aspekter framhållits. LÄS MER