Sökning: "achievement in mathematics"

Visar resultat 11 - 15 av 77 uppsatser innehållade orden achievement in mathematics.

  1. 11. Språkutvecklande undervisning : -kan den öka elevernas måluppfyllelse i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Therese Boman; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande undervisning matematik; språkutvecklande arbetssätt; flerspråkiga klassrum; textuppgifter; lärobok matematik; kooperativt lärane;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin utgångspunkt i att jag arbetar på en skola där en stor del av eleverna har utländsk bakgrund. Senaste PISA- studien visar att grupper med utländsk bakgrund presterar på lägre nivå i matematik och detta var något som även visade sig på vår skolas resultat på nationella proven i matematik. LÄS MER

  2. 12. Kooperativt lärande och dess inverkan på matematiska prestationer och resonemangsförmåga under grundskolans tidiga år. : En systematisk litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Glittmark; Frida Hansen; Elinor Filén Wessberg; [2023]
    Nyckelord :mathematics; cooperative learning; reasoning; problem solving; matematik; kooperativt lärande; resonemang; problemlösning;

    Sammanfattning : This systematic literature review aimed to investigate what previous research showed regarding cooperative learning methods on students' performance and reasoning skills in mathematics. This is because international surveys such as the Program for International Student Assessment (PISA) and Trends In International Mathematics and Science Study (TIMSS) have shown low results. LÄS MER

  3. 13. The effect of same-sex teacher assignment on student outcomes: Evidence from Australia and New Zealand

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Hugo Morgado Azevedo; [2022]
    Nyckelord :Education; Gender match; Fixed effects; First difference; TIMSS; Business and Economics;

    Sammanfattning : This essay investigates the effects of a same-sex teacher assignment on female and male 8th grade students in Australia and New Zealand using data from the Trends in Mathematics and Science Study (TIMSS). I employ the first difference (FD) method introduced by Dee (2007) to analyze the impacts on students' math and science academic achievements, as well as their attitudes toward these subjects. LÄS MER

  4. 14. Höjer musik den kognitiva prestationsförmågan hos en civilingenjörsstudent under examination?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sarem Yassin; Anna Kristiansson; [2022]
    Nyckelord :cognitive performance; music; mathematics; programming; students; academic work; perception; kognitiv prestationsförmåga; musik; matematik; programmering; studenter; akademiskt arbete; perception;

    Sammanfattning : In connection with the world becoming more digitalized, the need for competence within Computer Science and IT has simultaneously increased, in which programming and mathematics are fundamental competences. At the same time digital music and headphones may enable students within these fields of knowledge to regularly listen to their prefered music while studying without disturbing their surroundings. LÄS MER

  5. 15. Kooperativt lärande inom matematik ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sonja Bolbolian; Emelie Lopez Åström; [2022]
    Nyckelord :achievement; cooperative learning; elementary education; elementary school; equity; group work; mathematics;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur lärare upplever att kooperativt lärande ur ett inkluderande perspektiv kan påverka elevers kunskapsutveckling i matematik. Vidare undersöker studien lärarnas tillvägagångssätt för att stimulera eleverna till att vilja samarbeta och lära i grupp inom matematikundervisningen. LÄS MER