Sökning: "action naming test"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden action naming test.

  1. 1. Skriftlig benämning av substantiv och verb med avseende på korrekthet, latens och svarstid hos personer i åldrarna 18-50 år

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Herngren Ebba; Karlsson Julia; [2022-07-04]
    Nyckelord :Skriftlig benämning; substantiv; verb; An Object and Action Naming Battery; utbildningslängd;

    Sammanfattning : Sammanfattning. Studiens syfte var att undersöka skriftlig benämning av substantiv och verb. Det undersökta variablerna var korrekthet, latens och svarstid. Statistiska kvantitativa jämförelser av benämning av verb och substantiv utfördes. LÄS MER

  2. 2. Ordflöde och läsförmåga hos studenter med och utan dyslexi : En undersökning av FAS, djurflöde och verbflöde

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Zeinab Shareef; [2017]
    Nyckelord :verbal fluency; semantic fluency; action fluency; letter fluency; developmental dyslexia; phonological awareness; RAN; rapid automatized naming; ordflöde; semantiskt ordflöde; FAS; djurflöde; verbflöde; fonologiskt ordflöde; fonologisk medvetenhet; fonologisk förmåga; dyslexi; snabb automatiserad benämning;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte. Ordflödestest undersöker en persons förmåga att generera så många ord som möjligt under en minut. Orden kan börja på en viss bokstav eller tillhöra en särskild kategori. FAS är ett vanligt ordflödestest där orden som ska genereras börjar på bokstäverna F, A och S. LÄS MER

  3. 3. Action Naming Test (ANT) - Reanalys och normering av insamlade data i en population svenska vuxna

    Kandidat-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Noomi Stenberg; Susanna Wik; [2013]
    Nyckelord :Action Naming Test; normering; verbbenämning; benämningstest; felsvarsanalys;

    Sammanfattning : Många studier har påvisat en skillnad mellan förmågan att benämna verb respektive substantiv hos patienter med hjärnskada samt hos kontrollgrupper (Caramazza & Hills, 1991; Mätzig, Druks, Masterson &Vigliocco, 2009; Szekely et al., 2005). LÄS MER

  4. 4. Verbbenämning hos vuxna med afasi : Bedömt med Action Naming Test

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Johanna Forsberg Larsson; Maria Lilja; [2013]
    Nyckelord :Action Naming Test ANT ; Boston Naming Test BNT ; aphasia; naming ability; location of brain damage; Action Naming Test ANT ; Boston Naming Test BNT ; afasi; benämningsförmåga; skadelokalisation;

    Sammanfattning : Förmågan att benämna verb och substantiv kan skilja sig åt hos såväl friska vuxna (Strauss Hough, 2007) som personer med afasi (Mätzig, Druks, Masterson & Vigliocco, 2009). Hos personer med afasi har skillnader mellan förmågan att benämna substantiv och verb relaterats till skadelokalisation (Damasio & Tranel, 1993). LÄS MER

  5. 5. Verbbenämning hos svenska barn i åldern 3;6 till 5;5 år : En studie av prestation på Action Naming Test

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Johanna Eriksson; Emma Hallqvist; [2012]
    Nyckelord :Action Naming Test ANT ; picture naming; verbs; test; children; Action Naming Test ANT ; bildbenämning; verb; test; barn;

    Sammanfattning : Verbbenämning innebär förmågan att benämna en bild utifrån den aktivitet som bilden illustrerar. I tidigare studier har det visat sig att barn tidigt i språkutvecklingen har svårare för verbbenämning än substantivbenämning (Gentner, 1982; Kauschke, Lee & Pae, 2007). LÄS MER