Sökning: "action-adventure games"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden action-adventure games.

  1. 1. Exploration of Sound Design and Sound Representation Techniques for Improving Inclusiveness, Player Performance, and Player Experience in Video Games

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Benjamin Esdor; [2023]
    Nyckelord :Sound Design; Audio Cues; Video Games; Inclusiveness; Visual Impairment; Deaf and Hard of Hearing; Ljuddesign; Ljudsignaler; Videospel; Inkludering; Synskadade; Döva och hörselskadade;

    Sammanfattning : This study aimed to explore sound design and sound representation techniques to strengthen the inclusion of players with sensory disabilities alongside non-disabled players. Additionally, it aimed to identify characteristics in inclusiveness components for video games. LÄS MER

  2. 2. “I want to steal that car! -Oh no, just another impulse from a video game” : En kvantitativ enkätstudie om svenska tv-spelares upplevelse av Game Transfer Phenomena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Game Transfer Phenomena; cyberpsychology; ludology; video games; Game Transfer Phenomena; cyberpsykologi; ludologi; tv-spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om och hur svenska tv-spelare från olika Facebook-forum har upplevt Game Transfer Phenomena. GTP är ett fenomen där tv-spelens värld påverkar tv-spelarna efter att de slutat spela. Utifrån psykologen Angelica B. LÄS MER

  3. 3. Dramaturgi i ljudanläggning : En undersökning om övergångar mellan musik och ljudlandskap i Action/Äventyrsspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ludvig Berggren; [2022]
    Nyckelord :Dataspelsmusik; tystnad tysthet; effekt. soundscape =ljudlandskap ambiance ;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur övergångar mellan miljöljud och musik påverkar spelupplevelsen i dataspel. Studien avgränsar till specifikt utforskande av äventyrsspel. I denna studie används termen soundscape som en översättning av ljudlandskap. LÄS MER

  4. 4. Legible Ledges : Evaluating the Consistency of Visual Cues for Climbable Gameplay Elements

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Lucas Chang; Daniel Michaneck; [2021]
    Nyckelord :climbable gameplay elements; visual cues; ledges; climbing; video games; adventure games; action-adventure games; player character; klättringsbara spelelement; visuella signaler; avsatser; klättring; dataspel; äventyrsspel; action-äventyrsspel; spelarkaraktär;

    Sammanfattning : Climbing in video games is a game mechanic that, after the introduction of three-dimensional movement, became more and more common and extended the movement options of the player character. Climbing, as used in this thesis, is a very specific action that can only be performed by interacting with a climbable gameplay element in the game world. LÄS MER

  5. 5. Visual Programming with the Unreal Development Kit

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap; Tekniska högskolan

    Författare :Patrik Wilhelmsson; [2013]
    Nyckelord :game; kismet; udk; unreal; visual; programming; engine; datorspel; spel; programmering; unreal; udk; visuell; spelmotor; kismet;

    Sammanfattning : This thesis discusses the differences of programming with the Unreal Engine 3’s visual scripting tool Kismet versus traditional programming. A simple action adventure game was developed with the Unreal Development Kit (UDK) in order to gain experience with the tool. UDK is the free version of Epic Games’ game engine Unreal Engine 3. LÄS MER