Sökning: "action-competence"
Visar resultat 11 - 15 av 35 uppsatser innehållade ordet action-competence.
11. Competency over complaceny - A content analysis of sustainable competencies and abilities within the Swedish school-age educare
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : This content analysis combines the fields Education for Sustainable Development (ESD) and Swedish School-age Educare (SAEC) by looking at Key Sustainable Competencies and abilities within documents related to the SAEC and/or ESD. The documents are authored by the Swedish National Agency of Education (SNAE) and are chosen due to their relation to the SAEC teachers, most prominent being the Swedish National Curriculum and an ESD-module. LÄS MER
12. Lärares strategier för att skapa en ökad läslust bland elever i år 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra på vilket sätt lärare arbetar för att väcka elevernas läslust i och utanför skolan. För att uppnå studiens syfte har två frågeställningar skapats. LÄS MER
13. Environmental literacy : Att utveckla barns kunskaper och handlingskompetens genom miljöundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka begreppet environmental literacy, en slags förståelse för och handlingskompetens inför olika miljörelaterade frågor och problem, samt dess betydelse inom undervisning. Vi använder det engelska begreppet för att det inte finns någon vedertagen svensk översättning. LÄS MER
14. Handlingskompetens i undervisning för hållbar utveckling : En litteraturstudie om möjligheter i naturvetenskapsundervisningen som främjar elevers handlingskompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik; Stockholms universitetSammanfattning : Den här litteraturstudien undersöker aspekter i undervisningen för hållbar utveckling som främjar elevers kompetens att verka för en hållbar framtid. Handlingskompetens ger eleverna förutsättningar att bli aktiva medborgare med kompetens att utföra reflekterade och avsiktliga handlingar för en hållbar utveckling. LÄS MER
15. Den studentledda undervisningspraktiken : En studie av önskvärda subjektspositioner och utbildningsfunktioner inom utbildning för hållbar utveckling.
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Education for sustainable development (ESD) faces the enormous challenge of educating students to handle so called wicked problems, i.e., problems that lack true or false solutions and with inherent conflicts of interests and which characterizes the great questions of our time. LÄS MER