Sökning: "actionspel"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet actionspel.

  1. 1. Juice påverkan på spelarens upplevelse : En studie om överflödig visuell och audiell feedbacks påverkan på spelarens upplevelse i ett 2D-actionspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :James Ståhl; Panagiotis Athanasiadis; [2023]
    Nyckelord :Juice; PXI; 2D-spel; excessive positive feedback; datorspel;

    Sammanfattning : Juice inom digitala spel är ett väldebatterat ämne bland spelskapare och spelforskare som omfattar hur audiell och visuell feedback kan komma att påverka spelarens upplevelse. Då begreppets definition kan skilja sig från person till person är det i denna studie definierat som “överflödig feedback i situationer när en spelares agerande utlöser flera icke-funktionella reaktioner”. LÄS MER

  2. 2. Player behavior in cooperative action games : How communication, cooperation and prosocial behavior affects players behavior

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Erik Sandholt; Mathias Östergren; [2023]
    Nyckelord :Behavior; Communication; Cooperative; Difficulty; Prosocial; Qualitative Research; Teamwork; Video gam; Beteende; Kvalitativ Efterforskning; Kommunikation; Kooperativa; Lagarbete; Prosocial; Svårighet; Video spel;

    Sammanfattning : This thesis examines what game designs cause players to exhibit communication, cooperation and prosocial behavior towards each other in cooperative action games. This study used qualitative research methods to analyze a cooperative action game called Warhammer: Vermintide 2 as a case study. The gathering of data is done through Stimulated recall. LÄS MER

  3. 3. Agenters skenbara intelligens och påverkan av förutsägbarhet och svårighetsjustering : Spelarens uppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexander Vikberg; [2022]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; förställd intelligens;

    Sammanfattning : Då artificiell intelligens blir mer kapabel introduceras nya möjligheter för utvecklingen av AI i spel (Manuel Cebrian & Iyad Rahwan 2018; Steve Rabin 2017). Dock innebär detta inte att agenter blir mer intelligenta. LÄS MER

  4. 4. "Stick vs. Rope. Gun vs. Strand." : The Monomyth and the Hero as Warrior in Kojima Productions' 2019 Video Game Death Stranding

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Beatrice Näsling; [2022]
    Nyckelord :Kojima Productions; Death Stranding; video game; Joseph Campbell; monomyth; hero s journey; violence; heroic archetypes.; Kojima Productions; Death Stranding; TV-spel; Joseph Campbell; monomyt; hjältens resa; våld; hjältearketyper;

    Sammanfattning : Released in 2019, the video game Death Stranding follows the monomythic structure described by Joseph Campbell in his 1949 book The Hero with a Thousand Faces. The journey begins with the protagonist, Sam “Porter” Bridges, reluctantly accepting his calls to adventure, and, as he begins to move west, he receives supernatural aid from an increasing number of helpers he encounters along the way. LÄS MER

  5. 5. Sexualisering & Ideal : Kvinnlig kroppsbyggnad i actionspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lina Lund Grek; [2019]
    Nyckelord :sexualisering; stereotyper; kroppsideal; actionspel;

    Sammanfattning : Följande arbete fokuserar på kvinnlig representation i spel där artiklar med utgångspunkt i sexualisering, stereotyper och kroppsideal ligger till grund för undersökningen. Vid en jämförelse därvid fastställs att den moderna actionhjältinnan ofta formges med samma karaktäristiska drag och kroppsbyggnad. LÄS MER