Sökning: "adaption theory"

Visar resultat 21 - 25 av 163 uppsatser innehållade orden adaption theory.

  1. 21. Ensamkommande barn och ungas integrationsprocess i det nya landet : En kunskapsöversikt om hinder och möjligheter för integration

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Norhan Abou-Soultan; Saga Ismail; [2021]
    Nyckelord :Unaccompanied children; unaccompanied minors; coping strategies; integration; adaption;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to investigate young unaccompanied childrens’ experiencesof integration and their coping strategies used to deal with integration challenges in thenew country. The study also draws attention to professionals' experiences of difficulties and opportunities of integration work with unaccompanied children and young people. LÄS MER

  2. 22. Omvänd remediering – Från FPS till traditionell litteratur : En adaptionsstudie av Bioshocks gen(us)modifierade berättelsevärld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hampus Hollström; [2021]
    Nyckelord :adaptation; remediation; transmediality; gender theory; videogame; novel; adaption; remediering; transmedialitet; genusteori; tv-spel; roman;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgör en jämförande studie primärt inom fältet för traditionell litteraturvetenskap, adaption, remediering och transmedialitet, med ett innehållsligt genusperspektiv. Det undersökta materialet utgörs av två verk, tv-spelet Bioshock samt romanen som är baserad på spelet och är en prequel till det, Bioshock: Rapture. LÄS MER

  3. 23. Kvalitativ undersökning av diagnostisk och interaktiv kontroll i styrningen av högskolor : En beskrivande studie av styrdialogen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Maria Delebeck; Johan Ivarsson; [2021]
    Nyckelord :University; management control; budgetprocess; gamesmanship; diagnostic control; interactive control; levers of control LOC ; Högskolor; styrdialog; budgetprocess; budgetspel; diagnostisk kontroll; interaktiv kontroll; levers of control LOC ;

    Sammanfattning : Problem description: The universities resources is allocated yearly through a regulation letter by the government which might make it more difficult to plan the organisation due to unforeseen events. The adaption and design of the management is a critical event that can cause negative consequences for the operation if made with deficient knowledge understanding about the cause and effect. LÄS MER

  4. 24. “Jag äcklades så av situationen och över mig själv som inte orkade eller förmådde att lämna honom. “ : En kvalitativ studie utifrån tre självbiografier om kvinnors uppbrottsprocesser ur en våldspräglad relation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Nataly Can; Carmen Jimenez Herrera; [2021]
    Nyckelord :Intimate partner violence; men s violence against women; gender perspective; the process of leaving; the normalization process of violence; Våld i nära relation; mäns våld mot kvinnor; genusperspektiv; uppbrottsprocessen; normaliseringsprocessen;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur tre kvinnor tagit sig ur nära relationer till våldsutövande män. Vidare undersöks de möjligheter och hinder som återfinns i processen samt hur uppbrottet kan förstås i relation till samhällets genusordning. LÄS MER

  5. 25. "Det tar sin lilla tid" : En kvalitativ studie om hur fem svensklärare i årskurs 4-6 inkorporerar digitala verktyg i sin läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angelica Andersson; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; läsförståelse; motivation; kognitiv teori; svensklärare; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur fem svensklärare i skolåren 4–6, låter sina elever arbeta med digitala verktyg i samband med läsförståelseundervisningen. Studien har sin utgångspunkt i den kognitiva teorin med fokus på lärares tillämpande och anpassningar av digitala verktyg i läsförståelseundervisningen. LÄS MER