Sökning: "addition and subtraction"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden addition and subtraction.

  1. 1. En litteraturöversikt om strategi- och metodval i subtraktion i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Nyberg; Katja Örberg Huss; [2023]
    Nyckelord :Subtraktion; strategival; metodval; elever i de tidiga skolåren;

    Sammanfattning : Subtraktion är det räknesätt som elever i de tidiga skolåren ofta har mest problem med. Subtraktion är mer komplext jämfört med addition då det bland annat finns olika sätt att se en subtraktiv uppgift på. LÄS MER

  2. 2. Se istället för att räkna : En litteraturstudie om undervisning i del-helhetsrelationer inom addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Jenny Carlsson; Linda Govori; [2023]
    Nyckelord :additiva del-helhetsrelationer; lågstadieelever; matematikundervisning; addition och subtraktion;

    Sammanfattning : Additiva del-helhetsrelationer innebär en förståelse för hur de tio bastalen kan kombineras och vilken relation de har till varandra. Syftet med denna studie är att undersöka vad forskning säger om hur undervisning kan skapa en förståelse för elever om tals del-helhetsrelationer. LÄS MER

  3. 3. Läromedlets funktion i matematikklassrummet : En jämförelse av läromedel med fokus på området addition och subtraktion i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christine Klövholm; Khadija Morabet; [2023]
    Nyckelord :textbooks; mathematics-specific concepts; representation forms; counting methods; läromedel; matematikspecifika begrepp; representationsformer; räknemetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka vilka förutsättningar som ges för elevers begreppsförståelse i läromedel inom addition och subtraktion i årskurs 1. Metoder som använts för att sammanställa resultatet skedde via en innehållsanalys av fyra matematikläromedel, muntliga intervjuer med lärare och enkätformulär. LÄS MER

  4. 4. Hur tänker vissa elever i grundskolan kring addition och subtraktion med negativa tal?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mustafa Cihangir; [2023]
    Nyckelord :Negativa tal; minustecken; matematik i vardagsliv.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur elever i grundskolan förstår och hanterar negativa tal i matematik. En fenomenografisk metod användes för att samla in både kvantitativa och kvalitativa data från elever i årskurs 9. LÄS MER

  5. 5. En undersökning av två lärarhandledningar i matematik med stöd av Mathematical Knowledge of Teaching : Vilket stöd ger lärarhandledningarna till läraren inom områdena addition och subtraktion för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Pettersson; Rebecca Edstein; [2022]
    Nyckelord :MKT; Favorite Mathematics; Rich Mathematics; Teacher s Guide; Addition; Subtraction; MKT; Favorit matematik; Rik matematik; lärarhandledning; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks om och vilken typ av lärarstöd avseende Mathematical Knowledge of Teaching (MKT) lärarhandledningar till Favorit matematik 3A och Rik matematik 3A. Vi analyserar vilket stöd som lärarhandledningarna ger till lärare i områdena addition och subtraktion för årskurs 3. LÄS MER