Sökning: "addition för förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden addition för förskoleklass.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematematämnet med fokus på de tidigare åren i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandra Steinbrecher; Sara Wendt; [2024]
    Nyckelord :math; mathematics; motivation; outdoor education; outdoor learning and primary school.;

    Sammanfattning : The Swedish Curriculum (Läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet [Lgr22], 2022) emphasizes that skills in mathematics provide people with the conditions to make informed decisions in everyday life and increase the opportunities to participate in decision-making processes in society. At the same time as today's society has a pronounced need for mathematical knowledge, international studies show a deteriorating result among school students and the mathematical interest has declined (Babarovic, 2022). LÄS MER

  2. 2. Lekbaserad matematikundervisning i tidiga skolår -Ett sätt att lära i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Oskar Sannum; Julia Johansson; [2023]
    Nyckelord :Addition; affär; lek; leka; lekbaserad; matematik; matematikundervisning; undervisning.;

    Sammanfattning : Utifrån verksamhetsförlagda kurser har vi lagt märke till att det finns stora utmaningar i en traditionell läromedelsstyrd undervisning i matematik. Det finns forskning inom lekbaserad undervisning i förskolan som har visats ge positiva effekter för barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Hur gör lärare för att skapa förståelse för tals relationer? : − En observationsstudie om lärares undervisning om tals additiva del-helhetsrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Sophie Texén; [2021]
    Nyckelord :Del-helhetsrelationer; addition och subtraktion; undervisning; mediering;

    Sammanfattning : En viktig grund för elever att lösa addition- och subtraktionsuppgifter är att tillägna sig tals additiva del-helhets relationer. Genom att se delar och helheten och förstå relationen dem emellan underlättar det för elever att lösa additions- och subtraktionsuppgifter på ett framgångsrikts sätt. LÄS MER

  4. 4. Fingeranvändning vid aritmetikuppgifter : Elever i förskoleklass kvalitativt olika sätt att använda fingrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecca Karlsson; [2020]
    Nyckelord :mathematics; fingers; arithmetic; partial-whole relationships; preschool; matematik; fingrar; aritmetik; del-helhetsrelationer; förskoleklass;

    Sammanfattning : Fingrarna har länge använts som en konkret representationsform för att lösa aritmetikuppgifter. Det finns flera olika sätt att använda sig av fingrarna och dessa beror på vilka aspekter som individen har urskilt. LÄS MER

  5. 5. En studie om hur läsutvecklingsarbete bedrivs utifrån en läsplan : Hur pedagoger i förskoleklass arbetar med läsutveckling och bedömer progressionen i utvecklingen av elevernas fonemiska medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Evelina Bergman; [2020]
    Nyckelord :Phonemic awareness; curriculum; reading development work; preschool class; Fonemisk medvetenhet; läsplan; läsutvecklingsarbete; förskoleklassverksamhet;

    Sammanfattning : The study aims to investigate how a curriculum that was developed and put into operation in the fall of 2018 has affected the work of preschool educators. It is intended that this curriculum should serve as an action plan for the municipality the study is aimed at. LÄS MER