Sökning: "additiv tvåspråkighet"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden additiv tvåspråkighet.

  1. 1. Modersmålets betydelse för andraspråkselevers andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Qendresa Gashi Jonuzi; Marieh Ferriera; [2017]
    Nyckelord :additiv tvåspråkighet; andraspråksinlärning; flerspråkig; halvspråkig; modersmål; modersmålsundervisning; sociokulturellt perspektiv; tvåspråkig;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskapen om vilka attityder lärarna har till modersmålets betydelse för andraspråkselevers andraspråksinlärning.Vi anser att det kan vara problematiskt för andraspråkselever att utvecklas i samma takt som sina klasskamrater som har svenska som modersmål. LÄS MER

  2. 2. Jaha, och hur var det här då? En litteraturstudie över forskning och styrdokument i fråga om nyanländas lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotfi Heuman; [2016]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; nyanlända elever; styrdokument; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de styrdokument som reglerar svensk grundskola och som reviderats från och med 1 januari 2016, förhåller sig till forskningen runt nyanlända elevers lärande. Jag har genomfört detta i form av en textanalys där de delar av skollag, allmänna råd och kartläggningsmaterial som rör nyanlända elever analyserats. LÄS MER

  3. 3. Tvåspråkig undervisning ur skolledarskaps- och elevperspektiv - En kvalitativ studie om tvåspråkig undervisning inom grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Najah Obeid; [2009]
    Nyckelord :modersmål; måluppfyllelse; skolorganisation; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den tvåspråkiga undervisningens målsättning och organisering. Vidare syftar studien till att belysa tvåspråkiga elevers uppfattning om deras egna tvåspråkiga utveckling och deras syn på den tvåspråkiga undervisningen i synnerhet när det gäller undervisningen av modersmålet. LÄS MER