Sökning: "adhd beroende"
Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden adhd beroende.
16. ”Antingen så var det ingenting… och sen pang bom, så var det allt.” : En kvalitativ studie om vårdnadshavares upplevelse av en neuropsykiatrisk utredningsprocess
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Antalet barn som genomgår en neuropsykiatrisk utredning har ökat stadigt de senaste åren. Som blivande psykolog med ett stort engagemang för både barn- och ungdomspsykiatri och för utredningsarbete har jag blivit mer och mer intresserad av hur en ”bra” utredning ur ett patient- och familjeperspektiv kan gå till. LÄS MER
17. Hur personer med ADHD upplever kontakten med vården
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kännetecknas av stora uppmärksamhetssvårigheter, impulsivitet och överaktivitet. Symtom skapar konsekvenser i vardagslivets olika områden som studier, arbetsliv, fritid, familjeliv och relationer som påverkas i olika grad beroende på individens symtombild. LÄS MER
18. Fysisk aktivitet som stödinsats för elever med ADHD : En kvalitativ intervjustudie bland lärare och specialpedagoger
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Elever med ADHD har stora problem med att behålla koncentrationen under skoldagar. Fysisk aktivitet har i tidigare forskning visat sig leda till ökad uppmärksamhet och förbättrad inlärning. LÄS MER
19. Lärares arbete med att främja lärande i matematik hos elever med koncentrationssvårigheter och/eller diagnosen ADHD
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie hade en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade 16 lärare som undervisar i matematik på låg- och mellanstadiet. Syftet var att öka kunskapen om hur lärare i grundskolans tidigare år arbetar med ämnet matematik för att främja lärande hos elever med koncentrationssvårigheter/diagnos ADHD. LÄS MER
20. En meningsfull skoldag med goda relationer : En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av att arbeta med flickor med ADHD
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen om klass 1-7 lärares olika uppfattningar om hur man skapar gynnsamma lärsituationer för flickor med ADHD. Studien kommer att undersöka vad lärare har för erfarenheter av flickor med ADHD samt studera vilka uppfattningar lärare har om hur man skapar meningsfulla lärsituationer för flickor med ADHD. LÄS MER