Sökning: "adhd inkludering i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden adhd inkludering i skolan.

  1. 6. Det oföljsamma barnet : En kritisk diskursanalys av pedagogers tal om emotionella avvikelser hos barn i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Caroline Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Child health; Discrimination; Inclusive education; Professional vision; Stigmatization; Barnhälsa; Diskriminering; Inkludering; Professionell blick; Stigmatisering;

    Sammanfattning : Nya examensmål har nyligen utformats för samtliga förskollärarutbildningar i Sverige. Dessa trädde i kraft den första januari i år, 2021, efter att regeringen konstaterat att skolan måste möta barn i neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD, på ett bättre sätt genom utökad kompetens på området. LÄS MER

  2. 7. "Så på utsidan ser det väl bättre ut än vad det är på insidan, liksom." : En kvalitativ studie om delaktighet i skolsituationen för flickor med diagnosen adhd ur ett elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lisa Bergdahl; Linda Nordberg; [2021]
    Nyckelord :adhd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flickor; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : En betydande forskning om adhd har gjorts, men den har i stort sett utelämnat flickor och detär en av anledningarna till den avsaknad av kunskap som funnits om flickor och adhd (Kopp,2018). Samtidigt visar Skolinspektionens rapport (2018) att delaktigheten i skolan generellt ärlåg för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, dit till exempel adhd hör. LÄS MER

  3. 8. "Strunt samma om de är flickor eller pojkar..." : Om inkludering och genus i skolans arbete med flickor med ADHD eller ADHD-problematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Veronika Modin; Moa Jörneklint Finvåg; [2019]
    Nyckelord :ADHD; flickor med ADHD; genus; manlig norm; likhetsperspektivet; skillnadsperspektivet; jämställdhet; inkludering; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; specialpedagogik; tidiga insatser.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur skolan uppmärksammar flickor med ADHD eller ADHD-problematik, hur specialpedagoger och skola arbetar med insatser för flickor med ADHD eller ADHD-problematik samt om flickor och pojkar med ADHD eller ADHD-problematik behandlas olika i skolan? Syftet med studien är att undersöka hur rektorer och specialpedagoger ser på arbetet med flickor med ADHD eller flickor som uppvisar ADHD-problematik i skolan. Det är en kvalitativ studie där rektorer och specialpedagoger intervjuas. LÄS MER

  4. 9. Lärares erfarenheter av inkludering av barn med diagnosen ADHD i klassrummet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mia Eklöf; [2018-08-07]
    Nyckelord :Inclusion; ADHD; diagnosis; disability; dilemma; relation;

    Sammanfattning : ADHD är en vanligt förekommande diagnos bland barn som kan innebära olika svårigheter i deras vardag. Koncentrationssvårigheter och brist på uppmärksamhet samt förmågan att kontrollera sitt beteende är några av de problem som människor med ADHD kan stå inför. LÄS MER

  5. 10. Mellanstadielärares beskrivningar av sitt arbete med elever som har diagnosen ADHD En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Andersson; Tilda Luthman; [2018]
    Nyckelord :ADHD; exkludering; inkludering; likvärdighet; arbetssätt;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur lärare berättar att de arbetar med elever med diagnosen ADHD. Vi avser även undersöka hur lärarna resonerar kring sina arbetssätt samt hur synen på inkludering eller exkludering av elever kan förstås. Barn med ADHD ökar i antal. LÄS MER