Sökning: "adhd komorbiditet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden adhd komorbiditet.

  1. 1. "Du kan vara i skolhimlen eller skolhelvetet, allt handlar om vilka vuxna du möter" : En studie om ADHD, dyslexi och sociala relationer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Wirengård; [2021]
    Nyckelord :ADHD; dyslexi; komorbiditet; relationskompetens; samarbete; kategoriskt kompensatoriskt perspektiv; relationellt kritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever med ADHD och dyslexi på mellanstadiet, deras vårdnadshavare och lärare upplever att de sociala relationerna dem emellan påverkar elevernas läs- och skrivutveckling. Studiens frågeställningar är följande: Vilka framgångsfaktorer ser eleverna, deras vårdnadshavare och lärare som betydelsefulla för att eleven ska lyckas med sin läs- och skrivutveckling? Vilka utmaningar ser informanterna att det finns i arbetet med elevens läs- och skrivutveckling? Hur upplever lärarna och vårdnadshavarna att samarbetet mellan skolan och hemmet påverkar elevens läs- och skrivutveckling? För att kunna uppnå syftet och besvara frågeställningarna har en kvalitativ studie genomförts, datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet eller Farmakologi för en hälsosammare behandlingsupplevelse enligt individer med ADHD? : Retrospektiv intervjustudie

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Kaisa Blomster; [2020]
    Nyckelord :ADHD; Symptoms; Difficulties; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; Hyperactive; Impulsivity; Concentration; Attention; Systematic; Physical activity; Training; Exercise; Inactivity; Mental Health; Neuropsychology; Physiology; Pharmacology; Methylphenidate; MPH; Treatment experience; Well-being; Health; Health promotion; Side effect; Symptom effect; Interview study; Qualitative; Content analysis; Phenomenology; Medicine; ADHD; Symptom; Symptomsvårigheter; Uppmärksamhet- och Hyperaktiv störning; hyperaktivitet; Impulsivitet; Koncentration; Uppmärksamhet; Systematik; Hälsa; Psykisk Hälsa; Psykisk ohälsa; Psykiatrisk komorbiditet; Samsjuklighet; Neuropsykologi; Fysiologi; Fysisk aktivitet; Rörelse; Träning; Inaktivitet; Farmakologi; Metylfenidat; MPH; Behandlingsupplevelse; Välmående; Hälsa; Hälsofrämjande; Hälsotillstånd; Bieffekt; Symptomeffekt; Intervjustudie; Kvalitativ; Idrottsvetenskap; Innehållsanalys; Fenomenologi; Medicin; Läkemedel;

    Sammanfattning : Introduktion: ADHD är en uppmärksamhet -och hyperaktiv störning, där 90 % i Sverige behandlas med det farmakologiska läkemedlet Metylfenidat (MPH). En stor andel med ADHD utvecklar psykiatrisk komorbiditet i form av psykisk ohälsa (frånvaro av mentalt välbefinnande). LÄS MER

  3. 3. En prioritering för livet : En fenomenografisk studie om hur pedagogers uppfattningar och förhållningssätt påverkar hur stödåtgärder prioriteras för elever med ADHD, dyslexi eller komorbid ADHD - dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ina Ölmbro; Andréa Persson; [2020]
    Nyckelord :ADHD; Dyslexia; Comorbidity; Support Measures; ADHD; dyslexi; komorbiditet; stödåtgärder; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka uppfattningar som lärare, speciallärare och specialpedagoger har kring vilka stödåtgärder som prioriteras för elever med samtidig dyslexi och ADHD, komorbiditet. För att få tillgång till dessa lärarkategoriers uppfattningar genomfördes elva semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Long-term effects of a synbiotic intervention in ADHD-patients : 18-month follow-up

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Jaqueline Fricke Palmell; [2020]
    Nyckelord :Synbiotic intervention; probiotics; prebiotics; microbiota; ADHD; autism; emotion regulation; functional impairment; lactic acid bacteria; inflammation; anti-inflammatory; Synbiotika; probiotika; prebiotika; mikrobiota; intervention; ADHD; autism; emotionsreglering; funktionsnedsättning; mjölksyrabakterier; inflammation; anti-inflammatorisk;

    Sammanfattning : A link between the gut and the brain has been proposed to influence psychiatric disorders. Probiotics have been suggested to modify the gut microbiota and thereby improve autism symptoms in children. Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) has high comorbidity with other neuropsychiatric diagnoses, including autism. LÄS MER

  5. 5. Intensivträna läsning med eller utan visuellt pixel-brus : En interventionsstudie med fokus på elevernas avkodning och fonologiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Amanda Jonsson; Helené Thäpp; [2020]
    Nyckelord :avkodning; fonologiska förmåga; läsning; lästräning; ordavkodning; visuellt pixel-brus;

    Sammanfattning : Det är viktigt att vi har kunskaper om olika metoder, som kan hjälpa elever som har läs- och skrivsvårigheter. Skolans insatser skall  ha en vetenskaplig grund, vila på beprövad erfarenhet och aktuell forskning. En utmaning är att utveckla och testa metoder som kan praktiseras i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter i skolan. LÄS MER