Sökning: "adhd komorbiditet"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden adhd komorbiditet.

  1. 6. Stöd till elever med komorbiditeten läs- och skrivsvårigheter och ADHD utifrån lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rut Friedman; Kristina Önder; [2019]
    Nyckelord :ADHD; extra anpassningar; komorbiditet; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om ett antal lärares praktik kring extra anpassningar i undervisningen avseende elever med dokumenterad ADHD i kombination med läs- och skrivproblematik. Studien behandlar även lärarnas attityder till pedagogiken och de extra anpassningarna som de gör, samt lärarnas uppfattningar om diagnosernas påverkan på eleverna. LÄS MER

  2. 7. Specialpedagogiskt perspektiv på komorbiditet : Hur arbetar speciallärare och specialpedagoger vid komorbiditet; dyslexi och ADHD?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Dunlop; [2019]
    Nyckelord :Specialeducation; comorbidity; dyslexia; ADHD; concentration difficulties; Specialpedagogik; komorbiditet; dyslexi; ADHD; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker speciallärare och specialpedagogers arbete med och kring elever vid komorbiditet; dyslexi och ADHD. Studien utgår från tre frågeställningar. Syftet är att frågeställningarna ska belysa vilken betydelse diagnoser har för speciallärare och specialpedagoger i arbetet för och med elever vid komorbiditet. LÄS MER

  3. 8. Med eller utan brus? : En studie om ordavkodning, läsförståelse och arbetsminne.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Bodil Rothén; Ellen Torstensson Hultberg; [2018]
    Nyckelord :Arbetsminne; auditivt vitt brus; dyslexi; fonologiska svårigheter; komorbiditet; koncentrationssvårigheter; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; ordavkodning; visuellt pixel-brus; uppmärksamhetssvårigheter;

    Sammanfattning : När vi som lärare och blivande speciallärare ser att den beprövade erfarenheten inte räcker för att alla elever ska nå en snabb och säker ordavkodning behöver vi kunskap baserat på vetenskaplig grund för att kunna ge elever i läs- och skrivsvårigheter rätt stöd och hjälp vilket är en utmaning för lärare och forskare. Då tidigare forskning har visat att ett auditivt vitt brus har en påverkan på koncentrationen för elever med ADHD, skulle det också, med tanke på komorbiditeten mellan läs- och skrivsvårigheter och uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter kunna ha en liknande effekt på läsning för elever med läs- och skrivsvårigheter och/eller dyslexi. LÄS MER

  4. 9. Från rastlösa ben till brottsling? : En systematisk litteraturstudie om ADHD och kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Sofia Eriksson; Hanna Wikås; [2018]
    Nyckelord :ADHD; kriminalitet; association; komorbiditet; utanförskap; normbrytande beteende;

    Sammanfattning : Avvikande beteende sett utifrån samhällets norm kan uttrycka sig på olika sätt och innebära konsekvenser för individen. För ungdomar med ADHD kan svårigheter med integrering i omgivningens strukturer och sociala arenor påverka dem i negativ bemärkelse. LÄS MER

  5. 10. Jag vill sitta still : En studie om hur pedagoger bemöter och anpassar sin undervisning för elever med koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Roger Lyxell; [2017]
    Nyckelord :koncentration; koncentrationssvårigheter; ADHD; inkludering; bemötande; specialpedagogiska perspektiv; komorbiditet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate how two teachers working in different environments treat and make adaptations for pupils with concentration difficulties. By using observations and interviews , the teachers’ perceptions of positive and well functioning adaptations have been  clarified. LÄS MER