Sökning: "adhd språk"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden adhd språk.

  1. 1. Adapting English Courses to Support Reading Comprehension for EFL Students with ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mirza Pondro; Hampus Wikström; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Konkurrerande sanningar om ADHD - en svensk medieanalys

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Monika Markovska; Anna Hallén Buitenhuis; [2021]
    Nyckelord :ADHD; DSM; social constructivist perspective; science; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how different scientific truths create different perceptions and attitudes in Swedish articles. With the overall question: “What different points of view, descriptions and explanations of ADHD, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, do we see in the Swedish media through articles?”, we wished to address how the media responded to two different discourses, the biomedical and the psychosocial. LÄS MER

  3. 3. "Så på utsidan ser det väl bättre ut än vad det är på insidan, liksom." : En kvalitativ studie om delaktighet i skolsituationen för flickor med diagnosen adhd ur ett elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lisa Bergdahl; Linda Nordberg; [2021]
    Nyckelord :adhd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flickor; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : En betydande forskning om adhd har gjorts, men den har i stort sett utelämnat flickor och detär en av anledningarna till den avsaknad av kunskap som funnits om flickor och adhd (Kopp,2018). Samtidigt visar Skolinspektionens rapport (2018) att delaktigheten i skolan generellt ärlåg för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, dit till exempel adhd hör. LÄS MER

  4. 4. Speciallärares och specialpedagogers samverkan med lärare med fördjupning inom språk-, läs- och skrivutveckling - för att skapa tillgänglig lärmiljö för elever med diagnos ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cenita Welander; Anna Sjödén; [2021]
    Nyckelord :ADHD; språk-; läs- och skrivutveckling; samundervisning; tillgänglig lärmiljö; organisation;

    Sammanfattning : En granskning gjordes av Skolinspektionen under 2014, där framkom det att svensk skola behövde förbättra stödet för elever med diagnosen ADHD. Svensk skollag säger att alla elevers olika behov ska tillgodoses och alla ska vara en del av undervisningen oavsett vilken förutsättning eleven har. LÄS MER

  5. 5. En Superdiagnos : Språklig granskning av hur offentliga individer konstruerar fram en egen bild av ADHD

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Linde; [2019]
    Nyckelord :ADHD-konstruktioner; diskursanalys; diskurspsykologi; subjektsposition; tolkningsrepertoar; identitet; kollektiva identiteter; yrkesidentitet; influencer;

    Sammanfattning : Arbetet lyfter fram olika framställningar av Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD. För att visa hur konstruktioner byggs upp kommer utgångspunkten vara att granska hur språket i framställningarna används. LÄS MER