Sökning: "adult learning"

Visar resultat 16 - 20 av 355 uppsatser innehållade orden adult learning.

  1. 16. Ateljéns betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cornelia Harrysson; Ebba Lind; [2023]
    Nyckelord :studio; accessibility; materials; physical environment; sociocultural perspective; Reggio Emilia.; Ateljén; tillgänglighet; material; den fysiska miljön; sociokulturellt perspektiv; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och rektorer samarbetar och resonerar kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer. De forskningsfrågor som berörs i studien är: Hur resonerar förskollärare och rektorer kring materialets tillgänglighet i utformningen av den fysiska miljön i ateljén? Och Hur ser förskollärarna och rektorerna på samarbetet kring utformningen av den fysiska miljön i ateljén? I studien användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod och studiens teoretiska ramverk är ett sociokulturellt perspektiv och rummet som den tredje pedagogen inom Reggio Emilia. LÄS MER

  2. 17. Mäns våld mot kvinnor i nära relationer : En litteraturstudie om våldsutsatta kvinnors beskrivning av sina erfarenheter i en våldsam relation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Ayana Simonsen; Noura Khadar; [2023]
    Nyckelord :crime victims; intimate partner violence; normalization women; stay in; violent partner; brottsoffer; kvinnor; normalisering; stanna kvar; våld i nära relationer; våldsam partner;

    Sammanfattning : Våld i nära relationer är ett allvarligt samhällsproblem som framför allt drabbar kvinnor och barn. Den vanligaste typen av våld som kvinnor drabbas av utförs av en gärningsman som kvinnan har en nära relation med. LÄS MER

  3. 18. An Ensemble of Difference: : Understanding(s) of Participant Experiences and Learning in a Heterogenous Adult Community Drama Class of First and Second Language Speakers in Sweden

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Julia Ouellette-Seymour; [2023]
    Nyckelord :Adult Education; Lifelong Learning; Drama in Education; Drama in L2; Applied Drama; Adult Learning Education; Applied Theatre; Language Learning; Community Drama; Non-formal Education; Migrant; Integration; Cultural Learning; Heterogenous Learning; SLA; Ethnographic Case Study; Vygotsky; Pragmatism;

    Sammanfattning : This case study research aimed to explore, understand, and compare the experiences of individuals participating in a heterogeneous adult community drama class in Central Sweden. Drawing from classical pragmatism and employing a conceptual framework rooted in sociocultural theory, the study utilized semi-structured interviews, open-questionnaire responses, and participant observations to collect data which was analyzed through reflexive thematic analysis. LÄS MER

  4. 19. Fake Mass-Produced Advertisements Detection on Global Online Adult Service Websites

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ernest Pokropek; [2023]
    Nyckelord :Machine learning; Spam detection; Mass-produced spam; Global adult online services; Maskininlärning; Detektering av Spam; Massproducerad Spam; Globala Webbplatser som Erbjuder Eskorttjänster;

    Sammanfattning : A significant amount of sex trafficking victims are being advertised on online adult services, which are currently being flooded with spam. Investigators rely on online adult services to track cases of sex trafficking; however, the ever-increasing volume of spam poses a mounting challenge, making their task progressively more difficult. LÄS MER

  5. 20. Digitalisering inom SFI på Vuxenutbildning : Värde av digitala tjänster och verktyg

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Moses Kangogo; Abdullahi Hassan; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; digital tools; digital services; SFI svensk för invandrare ; digital competencies; digital literacy; servitization.; Digitalisering; digitala verktyg; digitala tjänster; SFI svensk för invandrare ; digitala kompetenser; digital litteracitet; tjänstefiering;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Denna studie har som mål att utforska hur digitalisering inom SFI på vuxenutbildning påverkat undervisning och lärande för lärare och elever. Den ämnar specifikt att undersöka vilken roll digitala tjänster spelar för att elever ska kunna utveckla digitala kompetenser och litteracitet inom SFI-lärande. LÄS MER