Sökning: "advertising talk"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden advertising talk.

  1. 1. Values in Vogue : nylanserade Vogue Scandinavia : normbrytande eller vinstdrivande?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Emma Henriksen; Sanna Persson; [2022]
    Nyckelord :Vogue Scandinavia; values; female empowerment; sustainability; discourse analysis; political economy; commodified feminism; Social Sciences;

    Sammanfattning : The newly launched Vogue Scandinavia has presented their values which we have defined as “female empowerment” and “sustainability”. This essay explores, through a qualitative content analysis and discourse analysis, how these values are expressed in the first issue and in what ways they correspond with the magazine’s content. LÄS MER

  2. 2. ”Det första jag tänker på är att man ska vara vacker, lång och smal” : En kvalitativ studie om hur influerares sätt att göra reklam för och framställa skönhetsingrepp kan skapa betydelser för unga kvinnors kroppsuppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Josefin Andersson; Ebba Strömsten; [2020]
    Nyckelord :influencer; social media; Instagram; Youtube; cosmetic procedures; beauty ideal; body; looks; young women; two-step flow theory; parasocial interaction theory; opinion leaders; influencers; sociala medier; Instagram; Youtube; skönhetsingrepp; skönhetsideal; kropp; utseende; unga kvinnor; tvåstegshypotesen; parasocial interaktionsteori; opinionsledare;

    Sammanfattning : Listan över influerare som har gjort skönhetsingrepp kan göras lång. För att nämna ett exempel har Bianca Ingrosso med ett följarantal på 343 000 på Youtube talat öppet om att hon gjort lipfillers (Ingrosso, 2020). LÄS MER

  3. 3. ”Walk the talk och inte bara talk the talk”: En studie om studenters medvetenhet om och attityder till greenwashing i reklam

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Ebba Juhlén; Nora Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Greenwashing; Advertising; Corporate Social Responsibility; Audience Reception;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to clarify university students’, between the ages of 18 and 25 years, awareness of and attitudes towards greenwashing in advertising as well as understand a potential connection between their awareness and attitudes and their perceived environmental engagement. One quantitative method and one qualitative method were used to collect data; an online survey with 148 respondents was conducted, and three separate focus group interviews were held and later transcribed and analyzed through a qualitative text analysis. LÄS MER

  4. 4. Hyresförmedling : Vad avses med förmedlingsbegreppet, sett utifrån bostadssajter och relocationsföretag?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Julia Ramberg; [2020]
    Nyckelord :Fastighetsmäklare; hyresförmedlare; registrering; Fastighetsmäklarinspektionen; relocationsföretag;

    Sammanfattning : Yrkesmässig förmedling av hyresrätter för bostadsändamål är sedan den 1 oktober 2003 reglerad i fastighetsmäklarlagen (2011:666) (FML), och i och med detta tillkom ett registreringskrav för förmedlarna. Hyresförmedlare innehar en skyldighet att registrera sig hos Fastighetsmäklarinspektionen (FMI), vilka är tillsynsmyndighet över såväl fastighetsmäklare med fullständig registrering som fastighetsmäklare med enbart en registrering för förmedling av hyresrätter. LÄS MER

  5. 5. What do consumers say? : Exploring Consumers' Opinion on Femvertising in Fashion

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anjali Acharya; Lycke Ristimäki; [2019]
    Nyckelord :femvertising; consumer opinion; fashion advertising; social effects; feminism; gender role;

    Sammanfattning : Fashion advertising has long been repudiated for fostering narrow and stereotypical imagery of women. Today consumers demand advertisements to be inclusive and real in their portrayals. LÄS MER