Sökning: "aesthetic and efferent reading"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden aesthetic and efferent reading.

  1. 1. Som vi ropar får vi svar : Att främja estetisk läsning – En undersökning av litteraturdidaktiskt material från Litteraturbanken.se genom Louise M. Rosenblatts transaktionsteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Yrr Åslund; [2023]
    Nyckelord :Rosenblatt; Litteraturbanken; transactional theory; read theory; aesthetic; efferent.; Rosenblatt; Litteraturbanken; transaktionsteori; lästeori; estetisk; efferent.;

    Sammanfattning : This study aims to explore how well literature with a linked pedagogical material from Litteraturbanken skola correlates with pedagogical material that will promote aesthetic reading in accordance with Louise M. Rosenblatt’s transactional theory. LÄS MER

  2. 2. 2010-talets läsfrämjande satsningar : En innehållsanalys av Läslyftet och läslovet med utgångspunkt i läsfrämjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jennifer Eriksson; [2023]
    Nyckelord :läslust; estetisk läsning; efferent läsning; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : This study examines two Swedish projects, Läslyftet (the Reading Lift) and läslovet (the Reading Break), and a selection of texts in them by using the qualitative content analysis. The purpose of the study is to investigate what the content is in four modules that emphasize reading. LÄS MER

  3. 3. Litteraturdidaktiska förhållningssätt i läromedel för gymnasieskolan : En analys av två läromedel i Svenska 3, med fokus på skönlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Julia Tegelid; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; svenska; litteraturdidaktik; skönlitteratur; estetisk läsning; efferent läsning; Rosenblatt; Langer;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine the literature didactic approach in two learning materials for the upper secondary school. The empirical material includes two books: Svenska impulser 3 and Svenska 3 helt enkelt. Theories about teaching literature, and systematic text condensation are used for the analysis. LÄS MER

  4. 4. Spelfilmens påverkan på gymnasieelevers historiefilmslitteracitet : En kvalitativ undersökning om historiebruket i spelfilmen 300

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Widerström; [2022]
    Nyckelord :use of history; history didactics; Karlsson’s typology of use of history; upper secondary school; efferent and aesthetic reading; historical film literacy; historiebruk; historiedidaktik; gymnasieskola; Karlssons historiebrukstypologi; efferent och estetisk läsning; historiefilmslitteracitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how upper secondary school students relate to popularhistorical stories conveyed via Hollywood films, if they can identify and relate critically to the use of history used in feature films and how it affects their history film literacy. That students gain an understanding that history is used and in what ways it can be used is a fundamental factor within the subject of history. LÄS MER

  5. 5. Teaching Literature as a Means to Promoting Critical Thinking -A Teacher Perspective

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Abdul Samad Abdul Samad; [2020]
    Nyckelord :Rreading literature; critical thinking; developing critical thinking skills; the reader-response approach; Socratic Questioning skill; efferent reading; aesthetic reading; methods and activities;

    Sammanfattning : Developing critical thinking and mastering its skills has been a vital priority for the curriculum in Swedish upper-secondary school. The National Curriculum for upper-secondary school and the syllabus for the English subject emphasize the importance of implementing and enhancing the development of the students’ critical thinking which leads to having active learners who are able to think creatively and keeps them away from becoming narrow-minded. LÄS MER