Sökning: "affärer mellan kina och sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden affärer mellan kina och sverige.

  1. 1. Kulturellt anpassad för globalisering – En kvalitativ studie om affärskulturellaskillnader i Kina

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Niklas Martinsson; Emil Möller; Andreas Paulsen Ernek; [2016]
    Nyckelord :Business relations; Guanxi; Mianzi; Sweden; China; B2B; Affärsrelationer; Guanxi; Kina; Affärskultur; Mianzi; B2B; Sverige;

    Sammanfattning : Den ekonomiska jätten i öst växer som aldrig förr och affärsmöjligheterna för företag har gåttfrån att bara ha varit ett land där man förlägger sin produktion, tack vare att kostnaderna är såpass låga, lockar numera den snabbt växande konsumentmarknaden fler och fler företag atttesta lyckan i landet. I denna uppsats tas den affärskulturella skillnaden upp både internt iföretag där man har kinesiska kollegor samt externt, hur man jobbar med kinesiska företagfrån ett svenskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att göra affärer i dagens Kina : En studie över utmaningar som kan förekomma i affärsrelationer mellan svenska och kinesiska företag

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Selling; Mikaela Torstensson; Oona von Zweygbergk; [2011]
    Nyckelord :China; Sweden; Business relationship; Challenges; Decision-making; Cultural differences; Cultural dimensions; Business culture; Kina; Sverige; Affärsrelation; Utmaningar; Affärssamarbete; Beslutsfattande; Kulturskillnader; Kulturdimensioner; Affärskultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samarbetet mellan svenska och kinesiska företag har ökat avsevärt i takt med att allt fler svenska företag etablerat sig på den kinesiska marknaden. Detta har lett till ett ökat affärssamarbete mellan de två parterna där nya relationer byggs upp och utvecklas för att få större marknadsandelar. LÄS MER

  3. 3. Hur upplever personal kulturkrockar på kortareaffärsresor?

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Hannah Jesinkey; Josefin Persson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den allt mer globaliserade värld vi lever i blir det vanligare att göra affärer mellanolika länder. Sverige räcker inte till för alla varor och tjänster som produceras här ochlandet behöver därför hitta nya marknader för sina produkter. Sverige exporterar årligenvaror och tjänster som motsvarar 50 % av Sveriges BNP. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell kommunikation i en kinesisk kontext : En undersökning av svenska och kinesiska företagsrepresentanters upplevelser av det interkulturella mötet. Ett teoretiskt perspektiv på en praktisk utmaning.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT; Karlstads universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ida Hjalmarsson; [2010]
    Nyckelord :Sweden; China; inter-cultural; communication; public relations; guanxi; hierarchy; face; guanxi; lian; Sverige; Kina; interkultur; kommunikation; PR; guanxi; hierarki; ansikte;

    Sammanfattning : Jag har genom en förberedande fältstudie, litteraturgenomgång och enkätintervjuer undersökt svenska och kinesiska företagsrepresentanters upplevelser av det interkulturella mötet, med utgångspunkt i svenska företag som opererar på den kinesiska marknaden. Det var uppsatsens syfte och jag har utgått ifrån frågeställningen: Hur upplever svenska och kinesiska företagsrepresentanter det interkulturella mötet? Subfrågor till denna är: Vilka kulturella faktorer skapar det kinesiska sättet att kommunicera? Hur upplever svenska företagsrepresentanter det interkulturella mötet med den kinesiska marknaden? Hur upplever kinesiska företagsrepresentanter det interkulturella mötet med svenska företagsrepresentanter? Vilka av studien framkomna faktorer skulle kunna underlätta det interkulturella mötet för svenskars fortsatta affärer i Kina? Det är gjort genom att identifiera skillnader mellan den svenska och kinesiska kulturen för att förklara de bakomliggande faktorerna till att vi uppfattar varandra som vi gör, och genom det belysa ett urval möjligheter och fallgropar som den kinesiska kulturen kan medföra för svenska företag som opererar på den kinesiska marknaden. LÄS MER

  5. 5. Come, give us taste of your quality : The Interaction Process between Swedish buyers and Chinese suppliers

    Magister-uppsats, Internationella Handelshögskolan

    Författare :Carina Almedal; Yong Zheng; [2007]
    Nyckelord :Quality; Supplier Selection; Communication; China; Culture;

    Sammanfattning : Både som land och som fenomen är Kina ett synnerligen aktuellt ämne, inte bara för Sverige utan för hela världen. Sedan början av 2003 har mer än 154 svenska företag etablerat verksamhet i Kina, inom antingen tillverkning, inköp eller försäljning. De små och medelstora företagen följer nu efter de stora multinationella till Kina. LÄS MER