Sökning: "affärsänglar"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade ordet affärsänglar.

  1. 1. Womens Club? : The Role of Gender in the Female Business Angel’s Investment Process

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Edenvik; Amon Suhr Perez; [2024]
    Nyckelord :homosociality; heterosociality; business angel; gender; investment process; entrepreneur; homosocialitet; heterosocialitet; affärsängel; kön; investeringsprocess; entreprenör;

    Sammanfattning : Business angels constitute an increasingly important source of capital for entrepreneurs in their ventures’ early stages. Previous research and reports, however, state that female entrepreneurs are heavily underfunded. LÄS MER

  2. 2. Affärsänglars investeringsprocesser och målsättningar : En kvalitativ studie om distinktionen mellan kvinnors och mäns företagande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Hanna Nyman; Mimmi Johansson; [2023]
    Nyckelord :business angels; investment processes; objectives; driving forces; gender differences; affärsänglar; investeringsprocesser; målsättningar; drivkrafter; könsskillnader;

    Sammanfattning : Titel: Affärsänglars investeringsprocesser och målsättningar - En kvalitativ studie om distinktionen mellan kvinnors och mäns företagande Författare: Hanna Nyman och Mimmi Johansson Handledare: Hans Landström Examinator: Per-Ola Ulvenblad Nyckelord: Affärsänglar, investeringsprocesser, målsättningar, drivkrafter, könsskillnader Problemformulering: Hur skiljer sig affärsänglars investeringsprocesser och målsättningar åt beroende på affärsängelns och entreprenörens kön? Om skillnader förekommer, vad är orsaken till dessa? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur investeringsprocesser och målsättningar ser ut beroende på om affärsängeln respektive entreprenören är kvinna eller man. Studien syftar också till att skapa förståelse för varför det förekommer skillnader mellan könen, förutsatt att skillnader föreligger. LÄS MER

  3. 3. Affärsänglar och Entreprenörer ur ett Förtroendeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hannes Brüning; Maximilian Ceplitis; Oscar Österberg; [2022]
    Nyckelord :Entreprenörer; Affärsänglar; Förtroende; Investeringsbeslut; Startups; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Vilken effekt har förtroende för entreprenören på affärsänglars investeringsbeslut? Syfte: Att bidra till forskningsområdet affärsänglar och hjälpa entreprenörer genom att skildra förtroendets del i investeringsbeslutet. Metod: Studien har förhållit sig till en cross-sectional design och genom deduktion och komparativ analys har vi lyckats relatera våra resultat till befintliga teorier i litteraturen. LÄS MER

  4. 4. Entreprenörens resa fram till pitch : En kvalitativ studie om att attrahera investerare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Josephine Bengtsson; Julia Lind; [2022]
    Nyckelord :Pitch; attract; investment; entrepreneur; young companies; preparatory work; Pitch; attrahera; investering; entreprenör; unga företag; förarbete;

    Sammanfattning : Unga företag utgör en stor del av alla företag i samhället och bidrar till utveckling inom många områden. För att unga företag ska kunna få förutsättningar att växa krävs det extern finansiering. Entreprenörer måste arbeta målmedvetet för att attrahera investerare till företaget. LÄS MER

  5. 5. Kickstart eller korthus? : En kvantitativ studie om påverkan av crowdfunding på aktiebolagets kapitalstruktur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jens Lindström; Karl Nyrén; [2022]
    Nyckelord :Crowdfunding; kortfristiga skulder; Soliditet; kassalikviditet; belöningsbaserad crowdfunding;

    Sammanfattning : De små och medelstora företagen utgör en stor del av företagen i världen. Sett till hela världen är så mycket som 50 % av människorna anställda i denna kategori av företag. I utvecklingsländerna är siffran närmare 70 % (The World Bank, 2021). LÄS MER