Sökning: "affärskultur i"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden affärskultur i.

  1. 1. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER

  2. 2. Från väst till öst : En kvalitativ studie av affärskulturella utmaningar vid etablering av svenska företag i Kina

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Shahad Al-Zuhairi; Maisa Khan; [2023]
    Nyckelord :Business culture; Challenges; Establishment; Affärskultur; Utmaningar; Etablering;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain an understanding of the business cultural challenges that arise when Swedish companies choose to enter the Chinese market. The study utilizes a qualitative approach, employing semi-structured interviews with five individuals who possess extensive experience working in China. LÄS MER

  3. 3. Geografisk expansion av startup företag med en digital produktplattform - En fallstudie på ett svenskt företag inom hantverkarbranschen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Märta Kistner; Magdalena Karlsson Nycander; [2022]
    Nyckelord :Digital produktplattform; digitalisering; geografisk expansion; startup företag; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Dagens utveckling inom digitalisering, tjänstefiering och globalisering erbjuder nya möjligheter för startup företag med digitala produktplattformar att tillämpa geografisk expansion. Examensarbetet applicerar teoretiska ramverk och modeller för att utreda en internationell marknadsutveckling av ett svenskt fallföretag som erbjuder digitala tjänster till hantverkarbranschen. LÄS MER

  4. 4. Kulturens inflytande på belöningssystem och motivation inom TQM-styrda organisationer i Japan och Sverige : En komparativ flerfallsstudie med ett interkulturellt angreppssätt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Elin Engström; Azin Valiollah Kohan; [2021]
    Nyckelord :TQM; Culture; Organizational Culture; Business Culture; National Culture; Remuneration Systems; Motivation.; TQM; Kultur; Organisationskultur; Affärskultur; Nationalkultur; Belöningssystem; Motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: I den globala ekonomin blir servicekvalitet allt viktigare och företagen på den internationella konkurrensutsatta marknaden behöver erbjuda överlägsen service för att överleva. Kvaliteten på service är det som mäter prestationens utfall. LÄS MER

  5. 5. Vikten av guanxi på arbetsplatsen : Att bygga guanxi och med lokala kollegor inom svenska multinationella företag i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Forsgren; Camilla Xia; [2021]
    Nyckelord :guanxi; expatriat; lokalanställda; Kina; renqing; mianzi; xinyong; shengren; shuren; qinren; affärskultur;

    Sammanfattning : Det kinesiska samhället är i hög grad präglat av dess kulturella traditioner som i många aspekter skiljer sig från andra länder. I samband med att allt fler svenska företag väljer att etablera sig i Kina där svenska expatriater sänds ut som resurser, blir det alltmer väsentligt att förstå sig på landets kultur och värderingar. LÄS MER