Sökning: "affärskultur relationer"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden affärskultur relationer.

  1. 1. Att göra affärer i dagens Kina : En studie över utmaningar som kan förekomma i affärsrelationer mellan svenska och kinesiska företag

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Selling; Mikaela Torstensson; Oona von Zweygbergk; [2011]
    Nyckelord :China; Sweden; Business relationship; Challenges; Decision-making; Cultural differences; Cultural dimensions; Business culture; Kina; Sverige; Affärsrelation; Utmaningar; Affärssamarbete; Beslutsfattande; Kulturskillnader; Kulturdimensioner; Affärskultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samarbetet mellan svenska och kinesiska företag har ökat avsevärt i takt med att allt fler svenska företag etablerat sig på den kinesiska marknaden. Detta har lett till ett ökat affärssamarbete mellan de två parterna där nya relationer byggs upp och utvecklas för att få större marknadsandelar. LÄS MER

  2. 2. Lika barn leka bäst? : Affärskulturella upplevelser från Bosnien & Hercegovina

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Johanna Axen; Julia Dahlin; Aida Muhic; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats har i syfte att undersöka och framföra svenska affärsmäns upplevelser av den bosniska affärskulturen. Det vi ville ta reda på var hur svenskar upplevde affärskulturen i landet men även undersöka hur svenskar som är födda i Bosnien och Hercegovina (B&H) upplevde affärskulturen. LÄS MER

  3. 3. Hur leker lika barn bäst? : - Utvecklande av generella riktlinjer vid förhandlingar mellan svenskainköpsavdelningar och tyska leverantörer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Martina Hult; Sara Svenblad; Karin Axelsson; [2010]
    Nyckelord :Negotiation; Germany; Sweden; purchasing; supplier; guidelines; Swedish Trade Council; German-Swedish Chamber of Commerce; SAAB Aerosystems; Toyota Material Handling Europe; Scania; Förhandling; Tyskland; Sverige; inköp; leverantör; riktlinjer; Exportrådet; Tysk-Svenska Handelskammaren; SAAB Aerosystems; Toyota Material Handling Europe; Scania.;

    Sammanfattning : Titel: Hur leker lika barn bäst? – Utvecklande av generella riktlinjer vid förhandlingar mellansvenska inköpsavdelningar och tyska leverantörerFörfattare: Karin Axelsson, Martina Hult och Sara SvenbladHandledare: Lisa MelanderBAKGRUND: Många studier har bedrivits om förhandlingsmönster, och på senare tid äveninternationella sådana. Detta på grund av internationaliseringen som ägt rum under de senasteårtiondena. LÄS MER

  4. 4. IKEAs inköp i Kina – långsiktiga affärsrelationer för att uppnå effektivitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Ölander; Magdalena Petersson; Elin Malveholm; [2007]
    Nyckelord :ikes; inköp; kina; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Rent generellt gäller att en stor förståelse för Kinas affärskultur är av stor vikt för att ett svenskt företag ska kunna lyckas skapa en framgångsrik affärsrelation med kinesiska leverantörer. Men om kapitalet inte finns är det näst intill likgiltigt huruvida förståelsen för affärskulturen finns, då kapitalet är en av de viktigaste prioriteterna. LÄS MER

  5. 5. Svensk import från Kina : En studie om importprocessen av konsumentprodukter ur ett kommunikations- och kulturskillnadsperspektiv

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Winnie Wu; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att importera från Kina har blivit populärt med den ökade konkurrensen från globaliseringen som driver små och medelstora företag att aktivt arbeta med sitt inköp. Detta kan ske genom att söka efter de rätta kinesiska leverantörer som kan producera till lägsta pris och har bra kvalité. LÄS MER