Sökning: "affärskultur teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden affärskultur teorier.

  1. 1. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER

  2. 2. Affärsrelationer mellan Sverige och Kina : En studie om hur affärskulturella skillnader påverkar och hanteras

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Tony Duong; Victor Johansson; [2013]
    Nyckelord :Affärskulturella skillnader; Sverige; Kina; Dimensioner; Affärsrelationer; Guanxi; Kommunikation; Affärsbeslut; B2B;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Sveriges största handelspartner i Asien är Kina och samarbetet har ökat då allt fler svenska företag etablerar sig på den kinesiska marknaden. Detta har lett till ett ökat samarbete mellan svenska och kinesiska företag där allt fler affärsrelationer etableras. LÄS MER

  3. 3. Att göra affärer i dagens Kina : En studie över utmaningar som kan förekomma i affärsrelationer mellan svenska och kinesiska företag

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Selling; Mikaela Torstensson; Oona von Zweygbergk; [2011]
    Nyckelord :China; Sweden; Business relationship; Challenges; Decision-making; Cultural differences; Cultural dimensions; Business culture; Kina; Sverige; Affärsrelation; Utmaningar; Affärssamarbete; Beslutsfattande; Kulturskillnader; Kulturdimensioner; Affärskultur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samarbetet mellan svenska och kinesiska företag har ökat avsevärt i takt med att allt fler svenska företag etablerat sig på den kinesiska marknaden. Detta har lett till ett ökat affärssamarbete mellan de två parterna där nya relationer byggs upp och utvecklas för att få större marknadsandelar. LÄS MER

  4. 4. De traditionella flygbolagens överlevnad på den skandinaviska marknaden : en studie om SAS Sverige

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Susanna Henriksson; Charlotte Fränneby; [2008]
    Nyckelord :Loyalty; Involvement; Relationship Marketing; Business concept; Branding; Internal marketing; Creating a higher value; SAS Sweden; Traditional airlines; Gap analysis.; Lojalitet; Involvering; Relationsmarknadsföring; Affärsidé; Branding; Intern marknadsföring; Mervärdeskapande; SAS Sverige; Traditionella flygbolag; Gapanalys.;

    Sammanfattning : The traditional airlines exist on a market that is distinguished by an increasing competition. They are often partly or completely owned by the government and are characterized by slow decision making. Because of their existing structure and old business culture the traditional airlines find it hard to use price as a means of competition. LÄS MER

  5. 5. Svensk import från Kina : En studie om importprocessen av konsumentprodukter ur ett kommunikations- och kulturskillnadsperspektiv

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Winnie Wu; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att importera från Kina har blivit populärt med den ökade konkurrensen från globaliseringen som driver små och medelstora företag att aktivt arbeta med sitt inköp. Detta kan ske genom att söka efter de rätta kinesiska leverantörer som kan producera till lägsta pris och har bra kvalité. LÄS MER