Sökning: "affärsstrategi"

Visar resultat 16 - 20 av 108 uppsatser innehållade ordet affärsstrategi.

  1. 16. Undersökning av möjligheter för FSC och PEFC certifiering : Möjligheter och rekommendationer för FSC and PEFC-certifiering av Nobias verksamhet

    M1-uppsats,

    Författare :Victor Werneskog; Erik Randow; [2021]
    Nyckelord :Forest Stewardship Council; Programme for the Endorsment of Forest Certification; Chain of Custody; Due Diligence; Certifiering; hållbarhet; standard;

    Sammanfattning : Nobia AB i Tidaholm tillverkar kompletta kök till privatpersoner och byggprojekt. I samhället har hållbarhetstänket ökat markant vilket betyder att kunderna ställer högre krav på det de konsumerar. LÄS MER

  2. 17. Är delningsekonomi ekonomiskt försvarbart? - Analys av svenska delningsekonomiska företags nyckeltal

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Robert Lejon; Oscar Jernberg; [2021]
    Nyckelord :Financial management; sharing economy companies; key figures; Ekonomistyrning; delningsekonomiska företag; nyckeltal;

    Sammanfattning : Delningsekonomi som företagsform har ökat de senaste åren. Delningsekonomi definieras som en digital plattform vilket kan användas privat eller av företag för att dela varor eller tjänster. I definitionen ingår att ingen överlåtelse av äganderätt sker, med andra ord, den som hyr ut har fortfarande kvar ägandet. LÄS MER

  3. 18. Drop som affärsstrategi i textil detaljhandel : Knapphet, sociala medie som marknadsföringsplattform och unikhet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sandra Kipriyanova; Maxime Holm; Isabella Andersson; [2021]
    Nyckelord :Drop; Business Strategy; Uniqueness theory; Scarcity; Social Media; Brand Community.; Drop; Affärsstrategi; Teorin om unikhet; Knapphet; Sociala medier; Varumärkes community.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Konsumenter värderar individualism vilket leder till hög efterfrågan av unika produkter. Massproducerade produkter anses inte längre vara lika värdefulla vilket har utvecklat drop till en vanligt förekommande affärsstrategi. LÄS MER

  4. 19. PRODUCT MANAGEMENT SYSTEM : A BRIDGE BETWEEN THE CUSTOMER ANDCOMPANY’S BUSINESS MODEL AND STRATEGY FORNICHE COMPANIES IN OLIGOPOLY MARKETS

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Christina Berggren; [2021]
    Nyckelord :Business Model; Business Strategy; Business Processes; Oligopoly market; Digitalization; Dynamic Capabilities; Product Management system; SMEs; Niche companies; Affärsmodell; Affärsstrategi; Affärsprocesser; Oligopolmarknad; Digitalisering; Dynamisk kapabilitet; Produkthanteringssystem; SMF; Nischföretag;

    Sammanfattning : For smaller niche companies in an oligopoly market to survive and grow, they need to focus on either having unique products and/or unique, more efficient internal processes compared to their larger competitors. One possible success factor for these smaller companies is to exploit the business potential found in an increasingly digitalized world. LÄS MER

  5. 20. Licence to Talk : Sustainability Managers and their Managerial Realities within the Corporate Sustainability Paradox

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mounia El hajjari Borg; Elin Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Sustainability managers; sustainability-dedicated professionals; sustainable development; sustainable management; corporate sustainability; corporate paradox; CSR; stakeholders; governance; sustainability strategies; communication; strategic communication; sustainability reporting; non-financial disclosure; private sector in Sweden; paradox approach; paradox perspective; business case; social and environmental responsibility; organizations; multinationals; MNC; Nils Brunsson; organizational theory; organizational hypocrisy; neo-institutionalism; organizational individuals; organizational tension on the individual level; decision-making; action; business operations; isomorphism; institutional logics; market logics; reporting frameworks; GRI; global reporting initiative; walk the talk; change making; change agent; systemic change; behaviour and human resources; identity work; organizational sociology; legitimacy; organizational external and internal pressures.; Hållbarhetschefer; hållbarhetsrelaterade roller; hållbar utveckling; hållbar ledning; hållbarhet; paradox; CSR; intressenter; styrning; hållbarhetsstrategier; kommunikation; strategisk kommunikation; hållbarhetsrapportering; icke-finansiell information; privat sektor i Sverige; paradox perspektiv; affärsstrategi; socialt och miljöansvar; organisationer; multinationella företag; MNC; Nils Brunsson; organisationsteori; organizational hypocrisy; hyckleri; neo-institutionalism; organisatoriska individer; individnivå; beslutsfattande; affärsverksamhet; isomorfism; institutionell logik; marknadslogik; rapporteringsramverk; GRI; global reporting initiativ; walk the talk; förändringsarbete; förändringsagent; systemförändring; beteende och mänskliga resurser; identitetsarbete; organisatorisk sociologi; legitimitet; externa och interna påtryckningar.;

    Sammanfattning : While sustainability-dedicated managers and related titles represent a profession that has hardly existed for more than a decade, it is not surprising that the field of research concentrating on these professionals is in itself relatively new. With an increasing demand for corporations to take their social and environmental responsibility, and a corporate sustainability characterized by tension and paradox, we found it of importance to explore the role and entanglements of these professionals. LÄS MER