Sökning: "affect-school"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet affect-school.
1. Upplevelser och erfarenheter av problematisk skolfrånvaro utifrån elevens perspektiv - en metasyntes
Magister-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Sammanfattning Introduktion: Problematisk skolfrånvaro kännetecknas av att eleven inte mår bra och inte har fått rätt stöd och hjälp. Skolfrånvaro skapar stora samhällskostnader och kan få betydande konsekvenser på individnivå. LÄS MER
2. "Misstanke betyder inte att vi ska ha några bevis" : En kvalitativ studie om skolkuratorers arbete i samband med att de misstänker att ett barn far illa
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : The purpose of the study is to investigate school counselors' work with issues related to concerns that a child is being harmed due to abuse or neglect, and what they believe affects their decision to submit or not to submit a report of concern. The study uses a qualitative method with semi structured interviews. LÄS MER
3. Att öka skolviljan är väl ingen rocket science, eller? En studie om hur ungdomar beskriver de förhållanden och interaktioner som gynnar skolnärvaro
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : School compliance is affected by several interactions and circumstances according to young people. Previous research has mostly limited its focus on the underlying reasons of school refusal and school truancy; researchers have primarily gathered information and data from observations, literature studies or by interviewing professionals. LÄS MER
4. How do independent school admission rules affect school segregation? : An agent-based model in a Swedish context
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutet för analytisk sociologi, IASSammanfattning : School segregation has previously been found to be a product of residential segregation, student/parental preferences and school allocation methods. In Sweden, rules regarding school allocation methods prevent both public and independent schools from sorting students by socioeconomic background, ability or ethnicity. LÄS MER
5. Anmälningspliktens dilemma : Hur organisatoriska faktorer upplevs påverka skolpersonals handlingsutrymme vid orosanmälningar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : Barn riskerar att fara illa eller dö när anmälningsskyldiga underlåter att följa den lagstadgade anmälningsplikten. Denna studie har därför genom sex kvalitativa semi- strukturerade intervjuer undersökt hur anmälningspliktig skolpersonal upplever att organisatoriska faktorer påverkar deras skyldighet att anmäla oro till socialtjänsten, samt vilka faktorer som anses underlättande eller försvårande i anmälningsproceduren. LÄS MER