Sökning: "affektiv kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden affektiv kommunikation.

  1. 1. ”Det är som en dikt egentligen, men ändå inte” : Gymnasieungdomars samtal om den lyrik de läser på sin fritid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cajsa Ranglin; [2023]
    Nyckelord :upper secondary school; Swedish; poetry; affect-based strategy; reader-response; gymnasieskolan; svenska; lyrik; affektiv utvärdering; reader-response;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att det finns en diskrepans mellan poesiläsningen i skolan och gymnasieungdomars fritidsläsning av poesi är syftet med studien att ge ett kunskapsbidrag om vilka spår av svenskämnet som kan urskiljas ur ungdomars samtal om den lyrik de läser på fritiden. För att möta studiens syfte har följande frågeställningar besvarats (1) Vad präglar gymnasieungdomars val av lyrik? (2) Hur präglas lyriksamtalen av ämnesspecifikt språk? (3) Vad kan framträda i lyriksamtal när gymnasieungdomar själva väljer lyrik utifrån vad de läser på fritiden? Metoden som användes var fokusgruppsamtal med 16 ungdomar som läser kursen svenska 3. LÄS MER

  2. 2. En digital interaktionsordning – identifikation som medierande faktor till politisk polarisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rosanna Moberg; Lies Youcefi; [2022]
    Nyckelord :affektiv polarisering; social identifikation; Facebook; kontaktteori;

    Sammanfattning : Politisk polarisering kvarstår som en av de stora påverkanskrafterna till det demokratiska samhället, samtidigt som sociala mediers roll i folkets politiska aktivitet fortsätter att vara framträdande. Mycket forskning har genomförts på politisk polarisering, men en brist på identitetsperspektiv utgör ett övergripande problem för många studier. LÄS MER

  3. 3. Resemotivet image & dess betydelse : En enkätstudie om hur resemotiv med fokus på image har en betydande roll

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andreas Ekängen; Björn Friberg; [2021]
    Nyckelord :Image; cognitive image; affective image; WOM eWOM; Staycation; Travel motives; Image; Kognitiv image; Affektiv image; WOM eWOM; Staycation; Resemotiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån resemotivet image studera på vilka sätt image och dess indelningarutgör faktorer när turisterna väljer destination att besöka. Med ‘dess indelningar’ syftar vi till att undersöka kognitiv och affektiv image har en betydande roll för människor bosatta i Sverige när de väljer att semestra i landet. LÄS MER

  4. 4. Empati hos barn och unga med ADHD och AST - En kvantitativ undersökning gällande skolpersonal och föräldrars uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Christina Prag; Sanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :NPF; AST; Autism; ADHD; Attention deficit hyperactivity disorder; Empati; Affektiv Empati; Kognitiv empati; Viljan att hjälpa; EmQue-CA; teacher evaluation; parent evaluation; Social Sciences;

    Sammanfattning : ASD and ADHD are some of the most common diagnoses among children in Swedish elementary schools. Research has shown that these groups have, among other, difficulties with communication, emotional regulation and social interaction. This study examines some of these difficulties in relation to empathy. LÄS MER

  5. 5. Se upp för mansbebisar - ta skydd i systerskapet : en kvalitativ textanalys om hur engagemanget tar sig i uttryck på Instagramkontot Mansbebisar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johanna Aldenmark; Matilda Palm; [2021]
    Nyckelord :medborgerligt engagemang; interaktionsram; känsloregler; trygga rum; storytelling; affektiv gemenskap; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det blir allt vanligare att människor engagerar sig i grupper på sociala medier som belyser sociala orättvisor i samhället. Många kvinnor engagerar sig till exempel i feministiska grupper som belyser att kvinnor inte får lika stort utrymme i den allmänna debatten som män får. LÄS MER