Sökning: "affektiva faktorer matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden affektiva faktorer matematik.

  1. 1. ELEVERS SYN PÅ MATEMATIK : Elevers attityder till matematik i relation till att inte bli godkända

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ermias Hailegebreal; [2023]
    Nyckelord :Måluppfyllelse; affektiva faktorer; mindset; självförmåga; grit; lärarengagemang; motivation; formativt arbetssätt; inställning; känslor.;

    Sammanfattning : Matematik anses vara ett av de viktigaste ämnen vi lär oss och dagens samhälle ställer höga krav på matematiskt kunnande, oavsett utbildningsnivå. Samtidigt har elevresultaten försämrats sedan mitten av 90-talet och har sedan 2013 legat relativt stabilt, där cirka 10% av samtliga elever i årskurs 9 går ut grundskolan med ett F eller streck i matematik. LÄS MER

  2. 2. Estetiska lärprocesser och matematik : En studie om hur ett estetiskt arbetssätt i matematik kan påverka elevers inre motivation och känsla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alva Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; matematikundervisning; geometri; motivation; känsla;

    Sammanfattning : För att uppmärksamma hur estetiska lärprocesser kan bidra till matematikundervisningen framhåller denna studie hur elevernas affektiva faktorer, känsla och motivation, upplevs påverkas av ett estetiskt arbetssätt i matematik. För att undersöka detta genomfördes en lektionsserie på tre lektioner tillsammans med elever i årskurs 2. LÄS MER

  3. 3. Motivation, mindset och attribution i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Johan Edman; [2023]
    Nyckelord :affektiva faktorer; attributionsteori; gymnasiet; matematik; mindset; motivation; utbildning;

    Sammanfattning : Bristande motivation hos eleverna är ett problem de flesta lärare i matematik har stött på. Hur mindset och attributionsmönster påverkar elevers prestationer i matematik har undersökts i många studier, men hur de påverkar specifikt motivation är inte klart. LÄS MER

  4. 4. Vad som är VIKTIGT att läraren gör på en matematiklektion : En kvantitativ enkät om elevers attityder och självuppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Nasrin Naseri; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns många studier som har utforskat elevers attityder till matematikundervisning eller elevers attityder till vem som är en bra matematiklärare, men relationen mellan elevers attityder till matematikundervisning och elevers självuppfattningar till sin egen matematikkunskap är mindre beforskad. Variabler som definierar en bra matematiklärare hos elever som har en negativ självuppfattning om sin matematikkunskap kan urskiljas från variabler som definierar en bra matematiklärare hos elever som har en positiv självuppfattning om sin matematikkunskap. LÄS MER

  5. 5. Kemilaborationer på mellanstadiet : En studie om vilka förutsättningar, mål och syften lärare har medlaborationsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Lidén; [2020]
    Nyckelord :naturorienterande ämnen; laborationer; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att ta reda på vilka syften och mål kemilärare på mellanstadiet har med laborationer samt vilka förutsättningar mellanstadielärarna anser sig ha att genomföra laborationer i kemiundervisningen. Studien baseras på tidigare forskningkring det beskrivna området här ovan. LÄS MER